TOP

Kijken: de eerste New York Denim Days

Afgelopen 30 september tot 1 oktober vond in New York de eerste editie plaats van de New York Denim Days. Betrokkenen kijken positief terug op het van oorsprong Nederlandse evenement.

De New York Denim Days zijn een Amerikaanse afgeleide van de Amsterdam Denim Days, die sinds 2014 in de hoofdstad worden georganiseerd. Tijdens de eerste Amerikaanse editie verzamelden denimliefhebbers – professionals en consumenten – zich in het Metropolitan Pavilion middenin Manhattan. Net als bij de Nederlandse variant was er van alles te doen en te zien. Van presentaties door denimhelden als Adriano Goldschmied en Stefano Rosso van Diesel tot speciale projecten met onder meer fabrikant Tonello en een ‘denim block party’ met een buitenmarkt. De Nederlandse denimmarkt werd vertegenwoordigd door een speciale afvaardiging met onder andere Kings of Indigo, Benzak Denim Developers, Tossijn, Indigo People en Tenue de Nîmes.

Vervolg

“Natuurlijk was het afwachten hoe de Amerikanen zouden reageren op de New York Denim Days. Maar vol trots kan ik zeggen dat het ons gelukt is een geslaagd evenement neer te zetten”, vertelt een enthousiaste Lucel van den Hoeven, die samen met Andrew Olah van het internationale denimsourcingevent Kingpins, verantwoordelijk was voor de organisatie. “Vanaf dag één was het druk en iedereen vond het helemaal te gek. We moeten uiteraard nog evalueren en de cijfers op een rijtje zetten, maar het gevoel is goed. Gezien de grote aandacht en de complimenten die we hebben gekregen, zie ik genoeg redenen voor een vervolg volgend jaar.”

Evenement nieuwe stijl

Tony Tonnaer van Kings of Indigo, een van de Nederlandse deelnemers, is eveneens te spreken over de New York Denim Days. “Dit is een evenement nieuwe stijl. Professionals, consumenten, producenten en pers zijn er vertegenwoordigd. Dit zag ik onlangs ook tijdens het Bread & Butter-event van Zalando in Berlijn. De Denim Days worden in tegenstelling tot de traditionele B2B-beurzen meer gedreven door activiteiten. Er wordt jeans beschilderd of gelaserd, er zijn presentaties en exposities, er is meer aandacht voor de mensen en het verhaal achter de merken.”

Social media

Tonnaer: “We verkopen niet echt in Amerika, een klein beetje via onze eigen webshop. Toch heb ik verrassend veel mensen ontmoet die Kings of Indigo al dragen of kennen via social media. Op dit moment hebben we niet direct een wholesalestrategie voor de Amerikaanse markt. Maar dit is alvast een mooie mogelijkheid om meer naamsbekendheid te krijgen, voor als we hier wel aan toe zijn.”

Kwaliteit

Ook Lennaert Nijgh van Benzak Denim Developers ontmoette bezoekers die zijn merk veelal kennen via social media en denimblogs. “Ik heb net orders verzonden naar enkele bezoekers. Ik had een samplecollectie bij me, maar als ik meer voorraad bij me had, had ik meer kunnen verkopen. Het viel me op dat de kwaliteit van het publiek sowieso erg hoog was. Bezoekers waren goed geïnformeerd en geïnteresseerd. De nicheklant die voor mijn merk belangrijk is, was in ieder geval flink aanwezig.”

Internationale expansie

Koen Tossijn van het merk Tossijn, dat onder meer denim in de collectie heeft, greep de kans om zijn eerste stappen richting internationale expansie te maken. “Ik heb een aantal interessante afspraken gehad met mogelijke inkopers. Vanaf zomer 2018 streef ik ernaar in een aantal winkels te liggen en dit was een eerste aanzet daartoe.” 

 

2

3

4

13

20

8

9

5

10

7

14

15

11

1

12

18

6

16

19

17

Foto’s: Lisa Kato New York