TOP

Krakatau opent pop-up, verkoop tweedehands in de lift en Norah heeft ‘geen plaats meer’ voor directeur

Vrouwenmodeketen Norah heeft ‘geen plaats meer’ voor zijn directeur, Krakatau opent een pop-up winkel in ons land en in het Kunstmuseum schittert een jurk van Máxima. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 29 september.

Foto: Patrick van Katwijk

Samsøe Samsøe opent nieuwe flagshipstore

Samsøe Samsøe opent een nieuwe flagshipstore in Amsterdam. Het gaat om een pand aan de Leidsestraat 27 van ruim 220 vierkante meter. De opening staat gepland voor oktober, de exacte datum is nog niet bekend gemaakt. Dat meldt onder meer Vastgoedjournaal. Samsøe Samsøe is opgericht in 1993 in Kopenhagen door de broers Klaus en Preben Samsøe. Het merk verkoopt kleding, schoenen en accessoires voor mannen en vrouwen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Kopenhagen. Samsøe Samsøe wordt momenteel verkocht in meer dan 40 eigen winkels en 2.000 winkels in 22 landen, evenals online. Het label heeft al eigen winkels in de Wolvenstraat en Utrechtsestraat in Amsterdam en één in Rotterdam.

Verkoop tweedehands in de lift

De onlinemarkt voor tweedehands goederen stijgt tot 2025 jaarlijks 35 procent. Vooral de handel in kleding zit in de lift, schrijft Retailtrends op basis van een onderzoek van onderzoeksbureau McKinsey. Met familieproducten, zoals speelgoed, is de waarde van de online markt voor deze categorieën in 2020 verdubbeld naar een waarde van 6 miljard euro. De groei heeft volgens het onderzoeksbureau te maken met de coronapandemie. Van de respondenten zegt dertig procent door de coronacrisis vaker tweedehands artikelen te hebben gekocht voornamelijk om geld te besparen. 38 procent geeft aan met de aanschaf van artikelen afval te willen reduceren.

Jurk Máxima schittert in Kunstmuseum

Kunstmuseum Den Haag toont in de aankomende modetentoonstelling ‘Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie’ een jurk van koningin Máxima die is ontworpen door de Nederlandse couturier Jan Taminiau (zie hoofdfoto). Het gaat om de avondjapon die hij op basis van een Indiase sari maakte. Koningin Máxima droeg deze creatie tijdens het staatsbezoek aan de republiek India in 2019. De avondjurk is gemaakt van groene zijde met ingeweven zilveren motieven en is ontworpen met een draperie over de rechterschouder. De japon, die zo letterlijk een verbindende rol speelt tussen India en Nederland, past goed in het verhaal van ‘Global Wardrobe – De wereldwijde modeconnectie’. In deze tentoonstelling besteedt het Kunstmuseum aandacht aan ruim 300 jaar West-Europese mode die zich laat inspireren door buiten-Europese culturen. De tentoonstelling vindt plaats van 9 oktober 2021 t/m 16 januari 2022.

Krakatau opent pop-up winkel

Het Russische modelabel Krakatau opent een pop-up store in The Mall of the Netherlands in Leidschendam. Het interieur ademt de sfeer van ingetogen luxe met strakke lijnen en tijdloze eenvoud, aldus het persbericht. Opvallend kenmerk in de winkel is de plantenmuur, waarmee het merk de connectie met de natuur legt. Bescherming en behoud van de natuur is een belangrijk thema voor Krakatau en sluit aan bij de duurzaamheidsdoelstellingen van het label. Dat komt terug in het ontwerp van de winkel; een groot deel van de gebruikte materialen komt uit eerder ontworpen showrooms en zullen ook opnieuw worden gebruikt, evenals geupcyclede mannequins en torso’s. Krakatau blijft vijf maanden in Leidschendam. Het merk heeft momenteel 600 verkooppunten in 15 landen wereldwijd. In Nederland zijn er meer dan 150 verkooppunten en twee merkwinkels in Amsterdam. Krakatau had in 2018 ook een pop-up winkel in ons land, in Amsterdam. Het Russische label wordt in Europa verkocht bij meer dan 400 retailers. In het thuisland heeft het merk ook winkels: vijf in Moskou en drie in Sint Petersburg.

Vrouwenmodeketen Norah heeft ‘geen plaats meer’ voor directeur

Damesmodeketen Norah heeft afscheid genomen van operationeel directeur Mike van Egmond, schrijft Retailtrends. Hij vervulde die functie sinds 2012. Van Egmond zegt dat grootaandeelhouder Joost Buur hem heeft laten weten dat er voor hem geen plaats meer is in de organisatie. Hij zegt niet te weten wat de reden van dit besluit is. “Ik kan dan wel de oorzaak willen weten, maar ik verander toch niks meer aan de beslissing.” Van Egmond vindt het een verkeerde beslissing. “Maar dat zal de toekomst leren.” Marketingdirecteur Marijke van der Linden laat in een schriftelijke reactie weten dat de wegen zijn gescheiden ‘omdat we een andere toekomstvisie voor Norah voor ogen hebben.’ Ze wil verder niet op het vertrek van Van Egmond in gaan. Van der Linden zegt dat 2022 een groots jaar voor Norah belooft te worden. Zo krijgt de keten een nieuw hoofdkantoor in Alkmaar en wordt de opening van de honderdste winkel in Nederland verwacht.