TOP

Kabinet stopt met coronasteun, Zalando vergroot luxe aanbod en Gucci populairst op tweedehands markt

Het kabinet stopt met het geven van coronasteun, Zalando vergroot zijn luxe aanbod en Gucci is het populairste merk op de tweedehands markt. Verder: Labfresh en Kings of Indigo brengen duurzaam denim op de markt. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 30 augustus.

Foto: Zalando

Kabinet stopt met coronasteun

Het kabinet stopt op 1 oktober 2021 met het bieden van coronasteun, meldt het AD. Hiermee wordt er afscheid genomen van miljarden aan loonsteun, vaste lasten, Tozo en Tonk. In totaal heeft het 80 miljard euro gekost. De duurste maatregelen betroffen de tegemoetkoming in de vaste laten (TVL) en de loonsubsidieregeling, de zogeheten NOW. De steunmaatregelen hebben gunstig uitgepakt voor de economie; de economie herstelt sneller dan verwacht en de werkloosheid is laag. Volgens het CBS staat de werkloosheid in Europa op hetzelfde punt als voor de pandemie. Daarnaast is de koopkracht op peil gebleven. Toch zijn MKB-Nederland, grotere bedrijven en economen huiverig dat de steun nu wordt afgebouwd. Zij vrezen voor een ‘dubbele dip’: zodra het infuus los wordt getrokken, komt er economische malaise.

Gucci populairst op tweedehands markt

Gucci is het populairste merk van 2021, zo meldt Hypebeast op basis van een rapport RealReal, de online marktplaats voor tweedehands luxe artikelen. De aankopen van Gucci stegen met 62 procent en de verzendingen met 61 procent. Op plek twee staat Louis Vuitton en daarna volgen Chanel, Prada en Dior. Dit is het eerste jaar van Dior in de top vijf van het rapport staat, het merk duwt Hermès uit de top 5. Volgens RealReal hebben meer mensen ge- en verkocht op de luxe wederverkoopmarkt, waarbij bewuste consumptie en duurzaamheid als de belangrijkste drijfveren worden genoemd. In het eerste kwartaal was 45 procent van de consumenten op The RealReal nieuwe gebruikers. Bovendien zei 43 procent van de kopers dat duurzaamheid de reden was om op het platform te winkelen. Ongeveer 40 procent van de kopers shopt er als vervanging voor fast fashion. Op gebied van streetwear moeten daalde de populariteit van Yeezy , Off-White x Nike en Vetements. Consumenten richten zich meer op preppy en outdoormerken zoals Casablanca, Polo Ralph Lauren en Salomon als derde.

Zalando vergroot luxe aanbod

Zalando voegt tientallen luxemerken toe aan zijn assortiment en gaat samenwerken met  designerplatform Not Just A Label (NJAL). Dat meldt het online platform in een persbericht. Dit jaar sloot Zalando al contracten af met meer dan 50 nieuwe merken, van trendsettende nieuwkomers tot gevestigde favorieten. Nieuwe partners zijn onder meer Missoni, Christopher Kane, 032C en Mansur Gavriel. Vanaf september 2021 start het concern met de samenwerking met Not Just A Label (NJAL), het internationale designerplatform dat sinds 2008 designers een plek biedt om in contact te komen met een wereldwijd publiek en moedigt designers aan om mode te creëren die duurzamer is en lokale gemeenschappen en ambachtelijk vakmanschap ondersteunt. “Tegen 2025 zal het merendeel van de luxe mode en accessoires door Gen-Z en millennials gekocht worden”, zegt Anaheta Metghalchi von Berenberg, Buying Director Designer bij Zalando. “Wij hebben de unieke positie waarmee we klanten, waarvan een groot deel Gen-Z en Millennials, online een ongelofelijk categorie overstijgend aanbod kunnen aanbieden. Wij zetten de komende tijd extra in op de categorie Designer door de mix van merken, het aanbod en de ervaring op de website te verbeteren. Samen met onze partners willen wij ons richten op het uitbreiden van een duurzamer en diverser en inclusief luxe- en designeraanbod om bij te dragen aan positieve verandering voor onze klanten en de industrie.”

Labfresh lanceert denimcollectie met Kings of Indigo

Sustainable jeansmerk Kings Of Indigo lanceert in samenwerking met Labfresh twee klassieke denim overhemden die vlek-, geur- en kreukvrij zijn. De shirts zijn behandeld met een speciale afwerking die werkt als een beschermend schild tegen waardoor kleding langer fris blijft en niet vaak hoeft te worden gewassen. Het gaat om een klassiek shirt en een shirtjacket, vertelt Tony Tonnaer van Kings of Indigo. “Duurzaamheid wordt gedreven door innovatie. Door samen te werken met mensen als Lotte Vink en Kasper Brandi Petersen, de oprichters van Labfresh, pushen we de status quo en gaan we belangrijke uitdagingen aan: mensen helpen om minder te wassen en langer te genieten van onze premium herenkleding. Win-win. Het is een van de meest sustainable shirts die we ooit hebben gemaakt”, aldus Tonnaer.