TOP

Juridisch: wasadviezen

Sportcult onderzocht voor editie 2 2011 in hoeverre het wasetiket van winterkleding wordt gelezen. Maar hoe zit het met de wettelijke bepalingingen rond het geven van wasadvies? Jurist Pein van Noort bij Van Till advocaten in Amsterdam praat je bij.

“Het wasvoorschrift wordt eigenlijk uit voorzorg gegeven”, zegt jurist Pein van Noort bij Van Till advocaten in Amsterdam, “zodat de consument niet kan zeggen dat hij niet wist op welke manier er moet worden gewassen.” De fabrikant zal zich echter nooit helemaal kunnen indekken. Daarvoor zou hij alle slijtmogelijkheden en alle manieren waarop het kledingstuk kapot kan gaan, inclusief alle wasvoorschriften als leveringsvoorwaarden moeten noemen. “Dat is veel te veel informatie voor één etiket en op te lossen door ‘alleen chemisch reinigen’ in het etiket te vermelden. Maar die mededeling dekt in veel gevallen niet de wijze waarop er werkelijk met het kledingsstuk omgegaan zou moeten worden.”

Mededelingsplicht

Binnen Europa is het samenstellingetiket anno 2010 verplicht op praktisch alle textielproducten. Het wasvoorschrift is niet verplicht. Toch hanteren veel fabrikanten wassymbolen. De verkoper hoeft juridisch gezien niet méér informatie te geven dan de fabrikant in het wasetiket vermeldt. Maar let op: er is zoiets als de mededelingsplicht. Pein van Noort: “De mededelingsplicht houdt in dat je de klant moet informeren over het feit dat bepaalde items niet in de machine kunnen worden gewassen. Als de consument de aanwijzingen van de fabrikant of verkoper niet opvolgt, dan komt hij wettelijk gezien niet meer onder de koop uit. Alleen als hij kan bewijzen dat de detaillist of fabrikant verwachtingen heeft gewekt dat het kledingstuk, anders dan het wasvoorschrift, behandeld mocht worden, is dit anders. Daarom kun je maar beter niet te veel zeggen. Hou liever een veilige marge aan bij wat je bij de aankoop vertelt. Dat betekent echter niet dat je als verkoper iets mag verzwijgen. In dat geval kan de klant niets verweten worden en moet je hem compenseren.”

Om te onthouden

1. Het onderhoudsvoorschrift moet kloppen bij het meest gevoelige onderdeel van het kledingstuk.

2. Volgens de mededelingsplicht mag je als verkoper geen informatie achterhouden noch misleidende informatie geven.

3. De verkoper hoeft de klacht van de klant alleen te aanvaarden als hij de juiste onderhoudsinstructies heeft toegepast.

4. Een verkeerd label betekent dat de verkoper het probleem, dat is ontstaan door een verkeerde wasbehandeling, namens de fabrikant moet oplossen. Verhaal op de fabrikant komt daarna.

 

Lees het volledige artikel in Sportcult 2 2011 die op 25 februari is verschenen.