TOP

Jongeren niet loyaal aan jeansmerk

Jongeren zijn niet loyaal aan merken als het gaat om de aanschaf van spijkerbroeken. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit in samenwerking met marktonderzoeksbureau DVJ Insights. De meeste voorkeur hebben ze qua jeans voor H&M, G-Star en Chasin'.

De sectie Communicatiewetenschap van de Radboud Universiteit Nijmegen onderzocht in samenwerking met marktonderzoeksbureau DVJ Insights de merkloyaliteit onder 632 Nederlandse jongeren tussen de 12 en de 25 jaar. De uitkomsten zijn gepubliceerd in het maartnummer van het Tijdschrift voor Marketing.

Niet loyaal qua jeans 

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 28% van de jongeren niet loyaal is aan merken. Wat betreft spijkerbroeken zien we echter  een relatief grote groep niet-loyale jongeren (50%). Een mogelijke verklaring is dat jongeren bij spijkerbroeken multi-loyaal zijn en dus een grotere ‘consideration set’ van merken hanteren. Het onderzoek laat geen verschillen zien wat betreft merkloyaliteit in geslacht, leeftijd en opleiding. Budget is wel van invloed. Als jongeren meer geld te besteden hebben vertonen ze vaker loyaal merkgedrag.

Favoriete jeansmerken

Interessant is verder dat vier op de tien jongeren die aangeeft merktrouw te zijn aan een specifiek merk spijkerbroek toch een ander merk koopt wanneer er een in de aanbieding is. De merken waar de jongeren meeste voorkeur voor hebben op het gebied van jeans zijn H&M (16%) G-Star (10%) en Chasin‘ (8%).