TOP

Jarig Inretail krijgt predicaat Koninklijk op ledendag 2018

Inretail vierde gisteren het 100-jarig bestaan met de leden tijdens het jaarlijkse ledenevent in de Fabrique in Maarssen, waar verschillende sprekers hun visie met de bezoekers deelden. Als kers op de taart kreeg de ondernemersorganisatie het predicaat Koninklijk uitgereikt. Sprekers waren onder andere PSV-directeur Toon Gerbrands en Inretail-directeur Jan Meerman. Hij gaf zijn visie op retailen: "Ik geloof écht in ondernemers.”

Inretail gaf het jaarlijkse ledenevent op maandag 19 november in Maarssen een feestelijk tintje mee vanwege het honderdjarig bestaan van de organisatie. Dat werd bekroond met het predicaat Koninklijk, dat aan het eind van de dag werd uitgereikt door Mirjam Maasdam, gedeputeerde en loco-commissaris van de Koning in Utrecht.

Industriële revolutie

De ongeveer 800 bezoekers konden zich aan de hand van dagvoorzitter Harm Edens laten inspireren door de verhalen van verschillende sprekers. Directeur Jan Meerman leidde het thema Reflection in door te vertellen dat het jubileum van de ondernemersorganisatie ook een moment is van terugkijken op 100 jaar retail. “Het is momenteel misschien wel de moeilijkste periode in de retail van de afgelopen honderd jaar. We zitten in een nieuwe industriële revolutie. De consument bepaalt nu wat er gebeurt, niet de industrie. Er komen daarnaast grote spelers als Amazon aan. Maar ik geloof écht in ondernemers.”

Eerlijk en duidelijk

Sportcoach Toon Gerbrands, momenteel directeur van PSV, inspireerde de ondernemers met zijn verhaal over de maakbaarheid van succes en de relatie tussen succes en talenten. “Topprestaties bereik je met visie, actie en passie. Het gaat om samenwerken en vertrouwen. Een topcoach is altijd eerlijk en duidelijk.” Hij zette de zaal aan het denken door te stellen dat een groepsbespreking waarin een individu in de groep wordt besproken effectiever is dan een een-op-een-gesprek in een aparte kamer.

Menswaardes

Rituals-directeur Lizette Lulofs trakteerde het publiek eerst op een waterval-meditatie en vertelde daarna dat personeel de grootste uitdaging is voor een snelgroeiend bedrijf als Rituals, waar inmiddels 1200 mensen in de Benelux werken. “Het management is betrokken bij het aannemen van het winkelmanagement en we kijken altijd of de persoonlijkheid past bij het merk. Onze merkwaardes zijn gelijk aan de menswaardes. Daarnaast investeren we veel in trainingen.”

Inretail ledenevent 19-11-2018 I

Gemotiveerd in de winkel

Ook in het groepsgesprek met ondernemers Loes Lieste van de Velde (Dungelmann Schoenen), Floor van de Pavert (SuperBra) en Gursel Iz (Coco-Mat) kwam naar voren dat personeel misschien wel het meest lastige aspect van retailen is. “Niet alleen het vinden en houden van personeel, maar ook het ervoor zorgen dat ze de hele dag gemotiveerd in de winkel staan”, vertelt Van de Velde. Iz sloot zich daar volledig bij aan en vertelde over een winkelmedewerker die niet op kwam dagen op zijn werk om te volleyballen zich met de juiste coaching ontwikkelde tot HR-manager op het hoofdkantoor.

Mindchange

Inspirerend was de visie van architect en visionair Thomas Rau, een bekende in de internationale discussie over duurzaamheid. “De echte uitdaging is niet de klimaatverandering maar een verandering in het denken. We zijn te gast op aarde. Alles is tijdelijk, maar de consequenties van onze keuzes zijn permanent. We moeten niet nadenken maar voordenken.”

Zo vertelde hij dat er meer te verdienen valt op servicebasis dan op productbasis: door diensten te verlenen of producten te verhuren in plaats van te verkopen. Ook interessant is zijn visie op het product als materiaaldepot, waarbij elk onderdeel van een product door de producent kan worden teruggenomen om nieuwe dingen van te maken.

Fundament onder de economie

Picnic-oprichter Joris Beckers inspireerde met zijn verhaal hoe de boodschappenbezorgdienst in slechts drie jaar tijd van vier elektrische bezorgauto’s en dertig medewerkers in één bezorgstad uitgroeide tot een bedrijf met 700 auto’s en 2500 medewerkers dat bezorgt in zestig steden.

Mona Keijzer, staatssecretaris Economische Zaken, besloot de dag op het podium voordat het predicaat Koninklijk werd uitgereikt aan de ondernemersorganisatie. Zij vertelde over het belang van retail en het midden- en kleinbedrijf als fundament onder de economie. “Retail zorgt voor werkgelegenheid en voor leefbaarheid in steden en dorpen.” Ze gaf aan dat het voor de toekomst belangrijk is dat gemeenten goed kijken welke straten tot het winkelgebied horen en welke desnoods een andere bestemming moeten krijgen.

Daarnaast signaleerde ze dat veel mkb-ondernemers al online actief zijn, waarvoor ze hen complimenteerde. Daarmee doelde ze niet alleen op de verkoop, maar ook op de marketing. Zo tipte ze retailer Mode bij Jaap in Uden, vanwege zijn activiteiten op Instagram.