TOP

Jansen en Jansen kiest voor nieuw online shopping concept [interview] *

Mannenmodewinkel Jansen en Jansen in Boxmeer is met een nieuw online shopping concept van start gegaan: GentleMannered. “Wij geloven in een totaalformule: clicks, bricks en ‘handpicks’.”

GentleMannered is een nieuwe vorm van online shopping: klanten krijgen op basis van een vragenlijst een box toegestuurd met daarin ongeveer twaalf items. De klant houdt de producten die hij mooi vindt, de rest stuurt hij terug. Het nieuwe concept is een initiatief van Martijn Jansen, eigenaar van Jansen en Jansen en Mark Philips. Textilia sprak met Philips over dit nieuwe concept.

Waarom zijn jullie GentleMannered begonnen?

“Het idee is ontstaan toen we zagen dat er steeds meer personal shopping diensten opkomen, die vooral sales gedreven zijn. Wij richten ons op advies en service. Ook misten wij een partij die zich in het hogere mannenmode-segment bevindt; GentleMannered biedt mannenmode aan van smart-casual tot business – alles van een premium kwaliteit – ligt.”

Wat maakt jullie verder nog anders?

“Martijn Jansen heeft veel kennis en verstand van mannenmode en kan als de beste advies geven op dit gebied. We vragen klanten een uitgebreide stijltest te maken; op basis van die informatie maakt Martijn een zorgvuldige selectie van kleding, accessoires en schoenen. De doos is ook geheel vrijblijvend; mochten klanten het niks vinden, kunnen ze alles kosteloos weer terugsturen.”

Gentlemannered Instagram
De inhoud van een van de boxen, foto: Instagram GentleMannered

Voor wie is dit concept bedoeld?

“Voor zelfbewuste, moderne mannen tussen de 30 en 55 jaar. Op dit moment benaderen we vooral klanten die eenmalig bij ons zijn geweest, bijvoorbeeld voor hun trouwpak, maar die simpelweg te ver weg wonen om vaker bij Jansen en Jansen te winkelen. Voor die mannen is zo’n box ideaal. En door ons te richten op de mannen die wat verder weg wonen, kunnen we voorkomen dat bestaande klanten nog gewoon naar de winkel blijven komen.”

In het persbericht staat dat jullie je richten op de ‘moderne gentleman’. Wat bedoelen jullie hier precies mee?

“We merken dat er steeds meer vraag komt naar mooie mannenmode, maatkleding wordt steeds belangrijker. Daarom willen we een ‘gentleman-gevoel’ meegeven aan ons concept. Dit doen we door te kiezen voor exclusievere merken en behalve stijladvies, ook tips op het gebied van etiquette in de box te doen. Ook willen op den duur een webshop beginnen met andere producten dan alleen kleding, zoals mooie whiskyglazen en dergelijke.”

En, hoe gaat het tot nu toe?

“Goed. We zijn begin maart van start gegaan en hebben al zes dozen verstuurd. Wat we zien, is dat klanten 40-50% van de inhoud houden en de rest terugsturen. Dat vinden wij een mooi resultaat. Vooral als je bedenkt dat deze kledingstukken anders gewoon in je voorraad zouden blijven hangen.”