TOP

Jan Taminiau start met ready-to-wear, opvolger Lagerfeld is bekend en seksuele intimidatie in kledingfabrieken

Chanel heeft de opvolger van Karl Lagerfeld, die op 19 februari overleed, nog dezelfde dag aangekondigd. Verder: Jan Taminiau lanceert zijn eerste ready-to-wearcollectie, handelaren op online platformen worden beter beschermd en seksuele intimidatie is volgens een rapport een wijdverspreid probleem in kledingfabrieken. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 19 februari.

Chanel maakt opvolger voor Karl Lagerfeld bekend

Virginie Viard, de rechterhand van de Duitse mode-ontwerper Karl Lagerfeld, wordt na zijn overlijden verantwoordelijk voor het ontwerpen van de collecties voor Chanel. Dat laat het Franse modehuis op Instagram weten. Virginie Viard, directeur van Chanels Fashion Creation Studio en Karl Lagerfelds meest naaste medewerker in de afgelopen 30 jaar, is door Alain Wertheimer belast met ´het voortzetten van creatieve werk voor de collecties, zodat de nalatenschap van Gabrielle Chanel en Karl Lagerfeld kan voortleven´.

Jan Taminiau presenteert eerste ready-to-wearlijn ‘Taminiau’

Donderdag 7 maart lanceert Jan Taminiau zijn eerste Ready-to-wear collectie genaamd TAMINIAU: een complete en duurzame garderobe met items voor elk moment van de dag. Dat laat de ontwerper weten in een persbericht. ´De collectie werkt niet volgens de traditionele seizoenen maar streeft naar tijdloosheid voor een vrouw die steeds vaker reist naar bestemmingen met verschillende klimaten. TAMINIAU bestaat initieel uit 40 stuks waarbij elke maand stuks worden toegevoegd online. ¨Jarenlang heb ik couture looks ontworpen voor speciale gelegenheden, maar ik wil er nu ook bij zijn op de dagelijkse momenten van de vrouw.¨

Hudson’s Bay x Amsterdam Fashion Week

Van 8 tot en met 17 maart staan de STUDIOS in alle Hudson’s Bay warenhuizen in het teken van de Favourites By Amsterdam Fashion Week. Dat meldt Hudsonś Bay in een persbericht. Tijdens de start van het nieuwe modeseizoen krijgt het winkelend publiek direct de kans de nieuwe lente- en zomercollectie te shoppen. Wanneer de gasten in een geheel nieuwe outfit een foto van zichzelf maken en die op social media delen in combinatie met #HudsonsBayNL maken zij kans de aankoopprijs van de gloednieuwe lentelook te winnen.

Handelaren online platformen beter beschermd

Partners die via platformen als bol.com of Amazon hun waar verkopen, worden in de toekomst beter beschermd. Dat heeft de Europese Commissie bepaald, zo schrijft Twinkle Magazine. Het voor het eerst dat het Europese Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie overeenstemming bereiken over de regels, die volgens hen moeten zorgen voor ‘een eerlijk, transparante en voorspelbare bedrijfsomgeving voor bedrijven en handelaren bij het gebruik van online platforms.’

Concreet betekenen de nieuwe reglementen, onderdeel van de Digital Single Market, dat platformen niet zomaar een account zonder duidelijke opgaaf van reden mogen schorsen of beëindigen. Daarnaast moeten handelaren de mogelijkheid krijgen om in beroep te gaan. Ook moeten aanpassingen in de algemene voorwaarden minstens vijftien dagen van tevoren worden doorgegeven op een zodanige manier dat het voor alle handelaren duidelijk is wat er verandert. Op deze manier moeten bedrijven zich sneller en beter kunnen aanpassen aan de wijzigingen.

´Seksuele intimidatie wijdverspreid in kledingfabrieken´

In een nieuw rapport roept mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch de kledingsector op om meer te doen tegen de seksuele intimidatie tegen vrouwen in de kledingfabrieken in Azië. HRW stelt dat seksuele intimidatie schering en inslag is in kledingfabrieken in Bangladesh, Cambodja, India en Pakistan: landen waar veel internationale modemerken hun kleding laten produceren. In maar liefst 59 landen ter wereld zijn er geen wetten die seksuele intimidatie op het werk regelen, maar ook als de wetgeving bestaat (zoals in Pakistan en India) zijn veel werknemers niet volledig op de hoogte van hun rechten of zijn ze bang voor vergeldingen.