TOP

Deze ontwerpers winnen Woolmark-prijs, en American Eagle Outfitters komt naar Nederland

Bij de jaarlijkse uitreiking van de International Woolmark-prijs zijn twee ontwerpers in deze prijzen gevallen. Verder: Het Amerikaanse modebedrijf American Eagle Outfitters heeft aangekondigd om zijn American Eagle- en Aerie-merken onder meer naar Nederland uit te breiden en de nieuwe H&M-campagne verdeelt het internet. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 20 februari.

Edward Crutchley en Colovos winnen de International Woolmark-prijs 2019

De ontwerpers Edward Crutchley en Colovos zijn op 16 februari 2019 tot winnaars gekroond van de Internationale Woolmark-prijs voor mannen- en vrouwenmodecollecties. Dit werd bekendgemaakt tijdens een evenement tijdens de London Fashion Week. Crutchley werd ook uitgeroepen tot winnaar van de Innovation Award, die wordt uitgereikt aan de ontwerper met de meest innovatieve of duurzame benadering van systeemproductie, materialen, textielontwerp of productontwerp.

American Eagle Outfitters komt naar Nederland

Het Amerikaanse modebedrijf American Eagle Outfitters, Inc. (AEO) heeft plannen aangekondigd om zijn American Eagle- en Aerie-merken in heel Europa uit te breiden met een meerjarige licentieovereenkomst met AEO EU, een samenwerkingsverband van succesvolle Europese merkbouwers onder leiding van Sunil Shah. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Het AEO EU-team heeft meer dan 30 jaar ervaring met het lanceren en laten groeien van merken op Europese markten via een multichannel distributienetwerk. Naar verwachting zullen de eerste American Eagle-winkels deze zomer in Ierland worden geopend.

Na de opening van deze locaties zal een e-commercesite ten dienste van de Europese Unie de basis leggen voor een 3-jarige uitbreidingsstrategie voor stenen winkels in Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië, het VK en Nederland.

H&M-campagne verdeelt het internet

De nieuwe campagne van de Zweedse modeketen H&M heeft voor heel wat commotie gezorgd. Dat schrijft de Belgische Metro. Op één van hun Instagram-foto’s zijn twee kussende vrouwen te zien, en dat lokt heel wat reacties op. De opschudding gaat over de onderstaande foto van twee zoenende vrouwen in dezelfde jeans-outfit. Voor veel mensen is hier niets mis mee, maar toch krijgt het kledingmerk heel blijken de meningen verdeeld. H&M zou de normen en waarden van de jonge generatie ruïneren, aldus de opmerkingen.

Britse kledingbelasting moet fastfashion ontmoedigen

Enkele Britse Kamerleden hebben voorgesteld om een heffing van 1 penny (1,1 eurocent) per kledingstuk in te voeren. Dat meldt RetailDetail. De opbrengst zou gebruikt worden om betere inzamelings- en recyclagesystemen op poten te zetten. Het voorstel komt na de presentatie van het eindrapport van het Environmental Audit Committee (EAC), dat een onderzoek van acht maanden voerde naar de duurzaamheid en houdbaarheid van de kledingindustrie. Volgens het EAC kan de nieuwe heffing jaarlijks 35 miljoen pond opbrengen (zo’n 40 miljoen euro), geld dat aangewend moet worden beter en meer gebruikte kleding te hergebruiken.