TOP

Jan Agelink spot de wildste trends voor winter 2014/2015

Textilia ging 7 januari 2014 – samen met haar lezers – op trendsafari met Jan Agelink. In Hotel Droog schetste de forecaster de mode-, lifestyle- en retailtrends voor winter 2014/2015.

Als @jantrendman spotte Jan Agelink voor Textilia al zes weken lang trends op het gebied van mode, lifestyle en retail. Dinsdag 7 januari 2014 was het tijd voor zijn exclusieve trendpresentatie. Was jij er niet bij? Lees dan hier het beknopte verslag.

Hotel Droog

De bezoekers nippen allen tevreden aan hun barista-made koffie. Naast een zaal voor presentaties, winkel, hotel en galerie, heeft Hotel Droog namelijk ook een heerlijke koffiebar. De locatie van de trendsafari sluit hiermee naadloos aan op de algemene trend die Jan Agelink schetst: mode, lifestyle en retail zijn tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Beleving centraal

In de hele retail staat ‘beleving’ centraal: alle zintuigen moeten aan het werk. Of beter: willen aan het werk. Digital natives – de influencers van nu – worden immers graag uitgedaagd. Deze y-generatie, die is geboren tussen 1980 en 2000, is een grote inspiratie voor Jan en de trends van nu. Digital natives willen terug naar vroeger, ambacht, duurzaamheid en natuur. Tegelijkertijd is ook visie, creativiteit en technologie belangrijk. De internetgeneratie wil – en doet – alles anders. Of dit nou produceren of consumeren is.

Hyper-craft en unselfies

We zien de combinatie van vroeger en modern terugkomen in producten, maar ook in presentatie. Denk aan kleding en winkels die hun inspiratie vinden in oude ambacht, historie en de natuur, maar op een moderne manier – met croudsourcing, technologie of photoshop  – worden gerealiseerd en gepresenteerd. Foto geprinte veren op je broek bijvoorbeeld, of xl-gebreide truien, waardoor de klassieker een heel nieuwe look krijgt. Ook knippen en plakken gaan we veel zien: combineer verschillende onderdelen tot een nieuw product, of spiegel een afbeelding van de natuur voor een futuristisch effect. Tot slot is alles duurzaam: de digital native blikt terug op ambacht en de natuur. Letterlijk, want op selfies zullen we alleen nog achterhoofden zien.

Stijliconen: piraten, dandy, vakmanschap, ambacht, Hollandse meesters, natuur, cowboy, laboratorium, dieren, nerds, grunge.

Doen: recyclen, croudsourcing, storytelling, conceptstore, knippen en plakken, fotoprinten, hypercraft, transparantie, pop-up, focus op proces vooraf.

Meer weten?

Goed nieuws! Jan Agelink blijft bloggen voor de website van Textilia. Zijn volgende trendpresentatie, over de zomertrends van 2015, zal plaatsvinden in juni 2014. Schrijf je snel in en ontvang early-bird-korting! Houd Textilia.nl in de gaten voor nadere informatie én de blogs. Trendpresentatie gemist maar wil je wel de juiste kleuren inkopen? Bestel dan hier de kleurkaarten voor winter 2014/2015.