TOP

Ispo 2017: veel ski en outdoor, maar met duidelijke modehint [reportage]

De jaarlijkse internationale sportbeurs Ispo in München werd de afgelopen dagen gedomineerd door ultratechnische ski- en outdoorcollecties, maar ook voor mode-inkopers viel een en ander aan sportfashionmerken- en producten op.

De Ispo presenteerde deze editie – van 5 tot en met 8 februari – een record aan exposanten. Maar liefst 2.732 aanbieders boden er een blik op hun nieuwe collecties. Nog meer klinkende cijfers: het evenement noteerde ruim 85.000 bezoekers uit 120 landen, tegenover 81.368 in 2016. “Zelfs in dit digitale tijdperk blijft de analoge wereld onmisbaar”, reageert Klaus Dittrich, voorzitter en ceo van organisator Messe München. “Hier worden persoonlijke contacten gelegd, ideeën uitgewisseld en strategieën ontwikkeld.”

Sport en mode

Hoewel het event vooral interessant is voor de sportbranche, is de samensmelting van sport en mode ook hier merkbaar. Modemerken – waaronder Desigual, Jack & Jones, Thriumph en Odd Molly – presenteren er hun functionele sportlijnen. Andersom kijken technische sportlabels, zoals Peak Performance, EA7, O’Neill, Protest en The North Face, steeds vaker naar mode-ontwikkelingen. Dit levert kleding en accessoires op die prima geschikt zijn voor beide branches, zeker nu de modemarkt steeds meer aandacht heeft voor een gezonde en sportieve levensstijl.

Duurzaamheid

Op Ispo was er ook veel aandacht voor duurzaamheid. Veel sportmerken investeren en experimenteren in nieuwe, meer milieuvriendelijke productiemogelijkheden als recycling van materialen en de reductie van water- en chemicaliën. “De sportmarkt loopt wat dat betreft duidelijk voorop”, zegt Hasnain Lilani, denimontwerper/eigenaar van het label Active Indigo en researcher voor diverse merken en projecten. “Daarom ben ik hier, om te kijken welke technieken en oplossingen we ook in de mode kunnen gebruiken.”  

Een impressie van de Ispo 2017:

Desigual

Desigual presenteerde een – net als de modelijn – opvallend kleurrijke athleisure collectie. 

Falke

Ook de luxe leisurelijn van Falke valt op door de modische styling.

Falke 2

Wollen sweaters en shorts van Falke. 

Casall

Athleisurewear volgens het Zweedse Casall. 

Thriumph

Triumph prolongeert de vorig jaar gelanceerde Triaction-lijn.

EA7

Skimode van EA7.

EA7 2

EA7.

Sessions

Ook de weer actuele rockinvloeden zijn vertegenwoordigd, hier bij Sessions. 

Bogner 2

Bogner komt met een denimlook skibroek.

Peak Performance X Nigel Cabourn

Peak Performance heeft een samenwerking met ontwerper Nigel Cabourn. 

Jack  Jones Tech

Urban sportmode van Jack & Jones Tech. 

ONeill

Retro looks in een nieuw jasje: O’Neill presenteerde outfits van gerecycled polyester. 

Picture

Een eco-vriendelijk jack van gerecyclede materialen, van Picture.

Bleed

Technische verantwoorde mode van Bleed.

Protest

Ook de populaire ruiten zijn vertegenwoordigd door Protest. 

Edited Urban Ballerina

Street X Active retailinspiratie in het centrum van München, bij conceptstore Edited. Dit voorjaar/zomer staat de winkel in het teken van de ‘urban ballerina’. 

Edited Urban Ballerina 2