TOP

Is.is wordt Iez: ‘Klanten begrijpen het volledig’

Het was ooit een heel logische naam: Is.is. Het kledingmerk was vernoemd naar de dochter van eigenaar Ineke Grovenstein, de punt ertussen stond voor ‘het is wat het is’. Sinds 1 augustus 2017 gaat het merk echter verder als Iez. “Isis is geen geliefde naam meer.”

In Nederland kon Grovenstein de naam Is.is prima aan haar klanten uitleggen, in het buitenland was dat soms lastiger. “Het is heel raar als je uit Zwitserland een telefoontje krijgt dat een factuur niet zou zijn betaald. Reden: de facturen werden met merknaam Is.is niet geaccepteerd.”

Zo zorgde de naam wel vaker voor lastige situaties. “Onze agent in België vertelde hoe zeer iedereen van slag was na de aanslagen op het vliegveld (Zaventem, red.). Klanten gaven bij haar aan het merk niet meer te willen nemen vanwege de naam. Uiteindelijk hebben we besloten de naam maar te veranderen.”

Dat had nogal wat voeten in de aarde. “Er komt veel bij kijken. De vormgeving moet anders, het briefpapier, de webshop, gegevens bij de bank en Kamer van Koophandel; noem maar op. Het duurde bij mij ook even voordat ik de knoop definitief wilde doorhakken. Mijn dochter heet Isis, en zo is het ook begonnen. Ik vond het heel mooi om haar erbij te betrekken. Met de naam Iez hadden we eindelijk weer het gevoel dat het klopte. Nu is iedereen blij. Het gros van de klanten begrijpt het ook volledig.”

Klein, groot of rondborstig

Aan het merk zelf is dan ook niets veranderd, benadrukt Grovenstein. “Iez staat voor mooie dingen, die praktisch zijn, maar ook gemaakt van kwalitatief mooie stoffen met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Wat ik heel belangrijk vind, is om voor iedere soort vrouw iets te maken. Klein, groot of rondborstig: we hebben voor iedereen iets. Mijn moeder van 75 jaar draagt het, ik draag het en zelfs mijn dochter heeft af en toe items aan, het voor haar misschien net wat ‘te volwassen’ is. Maar dan nog, het is een heel divers merk. Doe je er een hak of een chic [schoentje bij dan kun je het naar je werk aan, met sneakers is het meer vrijetijdskleding. Het is niet voor één bepaald type vrouw?.”

Het merk ontstond uit Kik-Kid, het kindermodemerk van Grovenstein dat al eerder bestond. “Er kwam ook vraag vanuit volwassenen, of ik sommige items ook in hun maat had. In het begin heb ik er lang over nagedacht, want ik wilde niet dat het iets werd waarin moeder en dochter precies hetzelfde gekleed gaan. Acht jaar geleden begon Is.is – nu Iez – en het gaat ontzettend goed. We groeien gestaag.”

Productie dicht bij huis

Dat wil zeggen: het begon allemaal met vier jurken en twee leggings, inmiddels is er “best een flinke collectie”, aldus Grovenstein. “We zijn goed vertegenwoordigd in Nederland én internationaal. We zitten in België, Duitsland, Frankrijk en Spanje. In Nederland hebben we nu rond de tachtig verkooppunten, elk seizoen zetten we kleine stapjes vooruit.”

Redelijk nieuw in de collectie zijn de bloemenjurken. “We hebben de productie hiervan dicht bij huis gehouden. De stoffen komen uit Portugal, de jurken zijn in Polen gemaakt. Mijn inspiratie komt uit verschillende dingen. Soms laat ik me door een stof inspireren. Voor mijzelf pas ik bijvoorbeeld vaak tweedehands kledingstukken aan.”

“Sowieso vinden we het fijn om de productie dichtbij te houden, daardoor kunnen we echt op de details zitten. Daarnaast zijn we ook steeds duurzamer gaan werken. Alle katoen is biologisch en we werken alleen met productiebedrijven die schoon zijn. Hoewel we een andere merknaam hebben, dragen we nog altijd dezelfde boodschap uit: ‘Het is was het is.’