TOP

9straatjesonline wordt OU. Boutique Stories: ‘Wij zijn de mode- en lifestyle experts voor de drukke vrouw’

Het platform 9straatjesonline.com, dat zes jaar geleden werd opgericht door Rosanne Jansen en Valerie van der Meer, heet voortaan OU.Boutique Stories. “We wilden ook samenwerkingen aangaan met merken buiten het gebied. Zo is 9straatjesonline dit jaar OU. Boutique Stories geworden.”

“Het begon met het idee: hoe leuk zou het zijn om online een boutique shoppingplatform op te richten”, vertelt Valerie van der Meer. “Een aantrekkelijk winkelgebied zoals Le Marais, Westbourne Grove of de negen Straatjes, vertegenwoordigd in één webshop?”

Voor de webshop brachten Van der Meer en Rosanne Jansen items uit verschillende winkels van de populaire Negen Straatjes bijeen. “In het begin werkte het heel goed om ons puur op dat gebied te richten. Toch merkten we uiteindelijk dat dat we verder wilden kijken. Ook omdat alle items die wij persoonlijk kozen veel beter aansloegen bij de doelgroep dan de items waar we persoonlijk minder enthousiast over waren. Daarom besloten we ons breder te gaan oriënteren. Daar hoorde een nieuwe naam bij: OU.Boutique Stories.”

Dat jullie de doelgroep zo goed aanvoelen, is dat omdat jullie er zelf deel van uitmaken?

“Ja, wij zijn zelf de doelgroep. Absoluut. We richten ons op de vrouw tussen de 25 en 50 jaar – met als mikpunt 35 – die druk bezet is, hoger opgeleid met een goede baan en/of kinderen. De vrouw die bij ons winkelt is avontuurlijk en houdt van een onderscheidende stijl. Van mooie kwalitatieve basics tot uitgesproken statement pieces. De vrouw het gewone iets te saai vindt. Die naar een traiteur gaat, omdat ze wel zin heeft in parelhoen met truffelmascarpone, maar in haar drukke leven niet altijd tijd heeft om dat te bereiden. Kortom: iemand die zelf al smaak heeft, maar omdat ze niet altijd tijd heeft om Instagram uit te pluizen om op de hoogte te blijven van de laatste modeadviezen, hier experts bij zoekt. En dat zijn wij dan op het gebied van mode en lifestyle.”

In welke prijsklasse winkelt deze vrouw?

“De prijzen zijn zeker niet mainstream, maar ook niet compleet gestoord zoals in de PC. Hooftstraat. Bij het uitdragen van onze stijl zijn prijs en merknaam ondergeschikt. We hebben duurdere merken, zoals Chloé, Polder en Pomandere, maar ook bijvoorbeeld merken als Another Label of Superga. Dat is al wat betaalbaarder. We gooien merken uit het hoogsegment (denk: Ba-sh of Mother Denim) in de mix met betaalbare merken van Nederlandse ontwerpers. Soms worden we helemaal verliefd op iets wat verder totaal onbekend is. Het is niet altijd de meest zakelijke keus, maar als ons gevoel ergens écht bij klopt, dan gaan we er toch voor.”

En inmiddels zijn er – naast de webshop – dus ook fysieke verkooppunten?

“Ja, we hebben twee boutiques: een in Haarlem en een in de Negen Straatjes. Volgende week komt er een winkel bij in de nieuwe Amstelpassage op Amsterdam CS en in oktober openen we een winkel in de Pijp (wijk in Amsterdam-Zuid, red.). Op het Centraal Station is er een concept gecreëerd genaamd ‘Lil Amsterdam’, een pop-up mall waar kunstenaars, coole designers en conceptmatige retailers staan. Een plek waar cultuur, shopping, kunst en horeca samenkomt. Heel gaaf, want wij zijn vaak op zoek naar dat randje: het creëren van het ‘boutique gevoel’ maar dan in het drukke, gesjeesde leven.”

Hoe zetten jullie online marketing in?

“De invloed van Instagram is bizar groot. Een grappig voorbeeld daarvan is onze samenwerking met het vrouwenmodemerk Yeez Louise. Wij hebben een goede relatie met de designer en besloten samen een shirt te ontwikkelen. Op social media gebruiken wij vaak de term OUlala, dat is inmiddels een beetje onze slogan geworden, de ontwerpster maakte een T-shirt met de tekst OUlala erop. We lanceerden dat met een minifeestje waarbij wij die shirts aan slechts enkele social influencers gaven. Het idee was dat we het daarna kenbaar zouden maken op onze eigen site, maar nog voordat het zover was, waren de shirts al uitverkocht. Het werd een ontzettende hype, iets waar elke coole blogger in liep. We konden ons eigen personeel er niet eens eentje meer geven!”

Wat zijn plannen voor de toekomst?

“Onze droom is dat wij de ultieme ‘boutique shopping destination  zijn. Dat mensen die op zoek zijn naar een coole outfit, een gaaf cadeautje of jurkje voor een huwelijk meteen aan ons denken. Ik zou het leuk vinden als mensen weten dat wij dit met zoveel liefde aan het doen zijn, graag zorgen om nét die onderscheidende outfit voor iemand te vinden. Het klinkt misschien oppervlakkig, want het is maar uiterlijk, maar ik denk echt dat het zo werkt. Als je blij bent met je nieuwe look, word je aangenomen voor die nieuwe baan, ga je met zelfvertrouwen dat gesprek in en ga je met een lach door de dag.”Gerelateerde berichten