TOP

Interview Xavier Clergerie Who’s Next: “Parijs is mode. Berlijn is marketing”

De Franse modebeurs Who's Next/Première Classe werd twee maanden naar voren gehaald en vond niet in september plaats, maar afgelopen week. Oprichter Xavier Clergerie vertelt waarom.

Vorig jaar ging Who’s Next/Première Classe samen met de andere beurs in Parijs, Prêt-a-Porter, die ten onder ging aan het gebrek aan vernieuwing. De consolidatie was succesvol, zowel de inkopers als de standhouders waren enthousiast over de eerste editie afgelopen winter.

Voor de zomereditie stond mede-eigenaar Xavier Clergerie voor een nieuwe uitdaging; Who’s Next Prêt-a-Porter werd twee maanden naar voren gehaald en vond van 30 juni tot en met 3 juli plaats. Voor het eerst tussen de Pitti Uomo en Bread & Butter.

Waarom hebben jullie de beursdata aangepast?

“Dit is Parijs en ik vind dat hier de collecties als eerste moeten worden gezien. Bovendien vroeg de markt erom. In de toekomst kan ik me zo voorstellen dat we Who’s Next wat kleiner maar vaker gaan organiseren. Een keer aan het begin van het seizoen en drie maanden later tegen het eind van het seizoen. Budgetten worden niet meer in één keer uitgegeven. Inkopers nemen langer de tijd en spreiden.”

Ben je tevreden over de aandacht tot nu toe?

“Ik weet de precieze bezoekcijfers nog niet, maar ik ben tevreden. De eerste dag viel samen met de start van de grote uitverkoop in Parijs en veel winkeliers kunnen dan niet naar de beurs komen. Maar de andere dagen vond ik het aardig druk. Ik schat dat er 15% minder bezoekers zijn geweest. De stands zijn wat kleiner, omdat niet iedereen de samples compleet had, maar de sfeer was erg goed.”

Jullie zitten nu qua datum erg dicht op de beurzen in Berlijn. Hoe ga je die concurrentie aan?

“Inkopers komen naar Parijs voor mode. Dat zit in het DNA van deze stad. Parijs is mode. Berlijn is vooral marketing. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het fantastisch wat er in Berlijn gebeurt. Maar je kunt dit niet vergelijken met Parijs. Inkopers kunnen hier kleine boetieklabels vinden, zich laten inspireren door de collecties. Ieder seizoen veranderen we de aankleding van de beurs. Onze beurs is nooit hetzelfde. Naar Berlijn ga je voor de grote merken. Ik vind dat wij hier hetzelfde doen als Pitti Uomo. Als ik die beurs bezoek, dan begrijp ik wat de organisatoren willen vertellen. Ik begrijp de opbouw van de beurs, de beslissingen die zijn genomen. Ook daar gaat het om mode en niet om merken.”

Wie bezoekt Who’s Next?

“Naast lokale winkeliers trekken we altijd enorm veel bezoekers uit het Verre Oosten. Parijs blijft de modehoofdstad van de wereld. Dus voor merken die graag zaken willen doen in Azië is onze beurs een hele goede plek om te exposeren.”