TOP

Interview E-fashion: Guido de Wit van PostNL

Op 23 juni lanceert Textilia, in samenwerking met Emerce, het event E-fashion. Tijdens dit event hoor je alles over nieuwe strategieën, succesvolle cases, concepten en technologieën op het gebied van e-fashion. Eén van de sprekers is Guido de Wit van PostNL. Waar kennen we je van?

Waar kennen we je van? Van PostNL (voorheen TNT Post). Hier ben ik verantwoordelijk voor e-commerce. Naast e-commerce dienstverlening voor klanten als M&S Mode, WE Fashion, Kruidvat en Praxis ontwikkelen wij eigen webconcepten voor PostNL (zoals KadoWereld.nl, SJOPZE.NL en Try Now).”

Wat is voor jou de belangrijkste ontwikkeling geweest op het gebied van E-commerce?
E-commerce heeft voor mij de laatste jaren het begrip retail compleet veranderd. Waar je vroeger als retailer klanten uitsluitend bereikte in de winkelstraat, zie je dat fysieke retailers nu de stap naar online wel moeten maken. Langzaam verschuift de primaire retailfocus naar een multichannel aanpak, waar je consumenten op diverse manieren kunt benaderen en een groter en toegespitst assortiment kunt bieden, 24 uur per dag.”

Wat heeft dit voor PostNL bewerkstelligd?
“Voor PostNL is e-commerce één van de belangrijkste focusgebieden. Iedereen kent ons natuurlijk van het versturen van post en pakketten en daar hebben we de laatste jaren e-commerce dienstverlening als groeimarkt aan toegevoegd. Door het aanbieden van nieuwe diensten, helpen we kleine en grote retailers en merken bij het opzetten of verder uitbouwen van hun online winkelkanaal: van webshop tot betaaldiensten, voorraadbeheer, inpakken en (natuurlijk) versturen, klantenservice en retouren. Daarnaast helpen we retailers ook bij het verbeteren en vergroten van bezoek en verkoop door analyses, acties, online marketing en website aanpassingen.”

Welke sites zijn voor ondernemers onmisbaar?
De nieuwe website van Post NL eCommerce is onmisbaar. Post NL gaat deze website zodanig inrichten dat ondernemers er informatie kunnen vinden die hen kan helpen om online succesvol te zijn. Enerzijds gaan we kennis en ervaringen delen. Anderzijds bieden we informatie over de productie en diensten van Post NL eCommerce. Hoe kunnen deze producten en diensten je helpen om te focussen op de dingen die echt belangrijk zijn voor een ondernemer.”

Wat is je laatste online aankoop geweest? Hoeveel kostte deze? En wat is je favoriete webshop?
Mijn laatste aankoop was een bos bloemen voor mijn vrouw op onze trouwdag via KadoWereld.nl: erg leuk om haar onverwachts te verrassen terwijl ik aan het werk ben. De PostNL Kaartenservice is mijn favoriete webshop. Een foto van een van mijn kinderen op vakantie ligt de volgende dag al bij oma op de deurmat.

Welke ontwikkelingen op het gebied van e-commerce ect. houden je bezig?
“J
e ziet dat de definitie van ‘online’ steeds breder wordt. Internetaankopen doe je niet alleen meer vanaf je pc, maar het liefst overal en op ieder moment, dus ook via je smartphone, iPad, tablet of een andere device wanneer je in de trein zit of op vakantie bent. Ook is social media een enorm interessant verschijnsel, dat een enorme vlucht neemt en waar je als ondernemer al je creativiteit kunt inzetten om de mogelijkheden op een goede manier te benutten.”

Welke internettool/applicatie moeten ondernemers absoluut in huis hebben?
Iedere ondernemer zou een smartphone of iPad moeten willen hebben en er online actief mee proberen te zijn.  Dit lijkt een no-brainer, maar een belangrijke volgende stap in e-commerce wordt mobile commerce. Zoals met de meeste ontwikkelingen in e-commerce is het lastig om te voorspellen hoe mobile-commerce zich uiteindelijk zal manifesteren in de day-2-day business. Door er zelf mee bezig te zijn, ervaar je uiteindelijk als ondernemer wat de kracht is van een device en wat voor een impact het kan hebben op je business.”

Kun je tot slot al een tipje van de sluiter oplichten van je lezing op ons E-fashion event?
Tijdens E-fashion zal ik laten zien welke dingen er komen kijken bij het opzetten van een online modewinkel en ook welke uitdagingen je daarbij als retailer tegenkomt. Wat werkt wel en wat werkt niet en hoe kom je er als bedrijf achter wat dan wel werkt? De afgelopen jaren hebben we daar veel ervaring in opgedaan, dus ik zal zeker verwijzen naar concrete cases. Tot morgen!”

Kom ook morgen naar E-Fashion en meld je nu aan via www.textilia.nl/efashion. Kosten: 295 euro  voor abonnees (niet- abonnees €395,-).