TOP

Inretail: sluiting niet-essentiële winkels ‘desastreus’, H&M experimenteert met abonnementen en topjaar voor My Jewellery

Het kabinet bereidt naar verluidt een ‘harde lockdown’ voor, waarbij de niet-essentiële winkels moeten sluiten. Inretail noemt het besluit in een eerste reactie ‘desastreus voor de non-food retail’. Verder in het nieuwsoverzicht van maandag 14 december: H&M lanceert nieuw merk op basis van abonnementen, het Britse accessoiremerk Radley London komt naar Nederland en My Jewellery stevent ondanks corona af op een recordjaar.

Inretail: ‘Sluiting winkels desastreus voor non-food retail’

Het kabinet zou een verregaande lockdown voorbereiden, waarbij onder meer ‘niet-essentiële winkels’ als mode- en schoenenzaken tot en met 19 januari 2021 dichtgaan. Deze maatregel gaat naar verluidt na middernacht al in, om een run op winkels op dinsdag te voorkomen. “We wachten de definitieve aankondiging af, maar we gaan we ervanuit dat deze in grote lijnen overheen zal komen met wat er al bekend is”, zegt Paul te Grotenhuis van brancheorganisatie Inretail in een eerste reactie. “Dit is desastreus. December is de belangrijkste maand voor de non-food retail. Dit gaat duizenden ondernemers de kop kosten.” Premier Rutte spreekt het land vanavond om 19.00 uur toe om de nieuwe maatregelen officieel bekend te maken.

Tot nu toe heeft het kabinet non-food winkels ontzien, al sloten tijdens de eerste coronagolf veel (grote) retailers vrijwillig de deuren. “Bij de start van de tweede lockdown in oktober is het ons dankzij een intensieve lobby gelukt om het sluiten van de non-food winkels te pareren”, zegt Ten Grotenhuis. “We onderschrijven dat de situatie ernstig is, maar het is niet onomstotelijk bewezen dat de winkels hebben bijgedragen de toegenomen besmettingen van de afgelopen weken. In een winkelstraat loop je immers buiten en in winkels zelf geldt een streng protocol.” Het spreiden van bezoekersstromen en het lokaal aanpakken van drukte is volgens Inretail effectiever en beter voor de economie dan alles dichtgooien. “Nederland telt 2.500 winkelgebieden en in 99 procent van de gevallen gaat het daar prima. Bij een totale sluiting leg je de economie bijna helemaal plat. Ook leveranciers kunnen dan niets meer doen. Er werken 800.000 mensen in de detailhandel waarvan het merendeel thuis zouden komen te zitten.”

H&M lanceert nieuw merk met abonnementenservice

H&M lanceert een nieuw merk, Singular Society. De collectie draait om ‘duurzame essentials’, waaronder homewear voor mannen en vrouwen en interieurartikelen als dekens, kussens en geurkaarsen. De H&M Group verkent met Singular Society een nieuw businessmodel, dat van abonnementen. Klanten met een lidmaatschap krijgen maandelijks exclusieve toegang tot een selectie van producten tegen de kostprijs, meldt de modegroep in een persbericht. Met andere woorden; artikelen worden aangeboden als service, niet als inkomstenbron. Geïnteresseerden kunnen zich op een wachtlijst laten zetten om abonnee te worden.

Recordjaar voor My Jewellery

My Jewellery stevent ondanks de coronamaatregelen af op een recordjaar, meldt het sieradenmerk in een persbericht. Alleen al op Black Friday werden er ruim twintigduizend orders geplaatst, een record voor het merk. De totale jaaromzet verdubbelde ten opzichte van 2019. Oprichter en eigenaar Sharon Hilgers schrijft het succes toe aan een combinatie van durven te investeren en goed weten in te spelen op de veranderingen in de markt. Zo lanceerde My Jewellery het afgelopen jaar een modieuze mondkapjeslijn, DIY-sieradenpakketten en een homewear-collectie. Voor de lancering van de homewear-lijn koos het merk voor het onder jongeren populaire Tiktok, wat resulteerde in ‘aanzienlijk meer’ volgers op dit kanaal.

Radley London komt naar Nederland

Radley London opent zijn eerste winkel in Nederland, in de Batavia Stad Fashion Outlet in Lelystad. Dat maakt het Britse accessoiremerk bekend in een persbericht. Radley London verzond al naar ons land, maar had er nog geen fysieke vestiging. Volgens Kevin Morris, hoofd retail bij het bedrijf, is dit nog maar de eerste stap. “We kunnen niet wachten tot Nederlandse fans de kans krijgen om onze collecties voor het eerst persoonlijk te ontdekken en om verder te groeien op de Nederlandse markt.”

Foto: Wilke Wittebrood