TOP

Inretail mist positieve punten voor retail in Miljoenennota, Amazon lanceert shops voor luxe merken en Inditex presenteert sterke cijfers

Brancheorganisatie Inretail mist positieve punten voor de retail in Miljoenennota, Amazon lanceert shops voor luxe merken en Inditex presenteert sterke cijfers. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 16 september.

Inretail mist positieve punten voor retail in Miljoenennota

Retailers die knokken om door de corona crisis te komen, vinden in de Miljoenennota weinig aanknopingspunten. Dat stelt brancheorganisatie in een persbericht. De overheid investeert vooral in andere sectoren en slechts indirect in de retailsector. Inretail mist aandacht voor de aanpak van leegstand en investeringen in binnensteden, terwijl die wel nodig is. In de investeringsplannen en het derde coronasteunpakket wordt onderschat wat een omzetverlies van 15 procent betekent voor de retail. “Het gemiddelde inkomen van een zelfstandig winkelier daalt bij zo’n omzetverlies tot het bestaansminimum”, meldt woordvoerder Paul te Grotenhuis. “Landelijke ketens zullen winkels sluiten en ontslag van medewerkers niet kunnen voorkomen.” Inretail vraagt zich af of de retail zal profiteren van de berekende extra koopkracht van 0,8 procent, omdat ook de werkloosheid stijgt en het consumentenvertrouwen matig is. “Dat werkt als een rem op consumentenbestedingen.”

Amazon lanceert shops voor luxe merken

Webreus Amazon kondigt de lancering aan van Luxury Shops, een aparte sectie in de mobiele app voor waar luxe modemerken hun collecties kunnen aanbieden. Dat meldt onder meer CNBC. Het is voor die merken een extra distributiekanaal nu grote warenhuizen in met name Amerika worstelen met hun voortbestaan zoals het in faillissement verkerende Neiman Marcus en Lord & Taylor. Oscar de la renta trapt af in de app, de komende weken volgen er meer meldt het e-commercebedrijf. Volgens Amazon zullen alleen Amazon Prime-leden in eerste instantie op uitnodiging in deze sectie kunnen winkelen. Maar uitnodigingen zullen in de loop van de tijd naar meer klanten worden uitgebreid, zei hij. De luxewinkels van Amazon zullen interactieve functies bevatten, zoals 360-graden bekijken, waarmee klanten items op verschillende lichaamstypes en verschillende huidskleuren kunnen zien.

Zeeman geeft oma-slip sexy update: uitverkocht

Textielsuper Zeeman heeft wederom een stunt uitgehaald met een uiterst simpel artikel door het zodanig te presenteren dat de vraag ernaar enorm steeg, schrijft onder meer Adformatie. Dit keer gaat het om een oer-degelijke witte slip, genaamd Mady, die styling-studente Anne-Lotte van Vonderen in een nieuw, sexy jasje stak door met onder meer panterpint en kant toe te passen. De slip was in no-time online uitverkocht. Zeeman staat bekend om zijn opvallende acties en campagnes. Zo introduceerde het vorige maand het parfum ‘Lucht’, wat ze zeggen te hebben ontwikkeld met geurspecialisten en dat voor nog geen 5 euro werd verkocht.

Inditex presenteert sterke cijfers

Ondanks de grote impact van de coronapandemie bleek Inditex – moederbedrijf van kledinglabels als Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear en Bershka – in het tweede kwartaal alweer winstgevend, meldt Retaildetail. Met een brutobedrijfswinst van meer dan 1 miljard euro en een nettowinst van 214 miljoen euro in het tweede kwartaal, presteerde de modegroep beter dan verwacht. In het eerste kwartaal schreef de groep rode cijfers als gevolg van de coronapandemie, maar nu vertoont het derde kwartaal volgens de retailer een verdere terugkeer naar de normaliteit, waarbij de winkelverkopen herstellen. De omzet daalde nog wel fors: -31 procent (tegenover -44 procent in het eerste kwartaal). Dat is een logisch gevolg van de winkelsluitingen (87 procent) in mei. Inditex wist de marges op peil te houden door een strikt voorraadbeheer en kostenreducties. De onlineverkopen groeien intussen exponentieel: de e-commerce omzet steeg met 74 procent in het eerste halfjaar en voor het eerst verwerkte de retailer één miljoen bestellingen op één dag.

Herstel H&M na grote lockdown

Modeketen H&M was in de maanden juni tot en met augustus van dit jaar onverwacht weer winstgevend, blijkt uit een handelsupdate van het bedrijf waarover Nu.nl schrijft. Het Zweedse bedrijf boekte een kwartaalwinst voor belastingen van 2 miljard kroon (omgerekend 192 miljoen euro), na een flink verlies in het voorgaande kwartaal. De omzet daalde met 16 procent ten opzichte van vorig jaar naar 51 miljard kronen. De kledingverkoop daalde, omdat negenhonderd van de vijfduizend winkels van modeketen nog gesloten waren in juni. Gedurende het kwartaal openden honderden vestigingen de deuren weer, waardoor er eind augustus nog maar tweehonderd dicht waren. Ondanks de lagere omzet wist het bedrijf nog wel zwarte cijfers te schrijven aan het eind van het kwartaal. H&M maakte 2 miljard kroon winst, tegenover een verlies van 6,5 miljard over het vorige kwartaal.

Foto: Tim van de Velde