TOP

Inretail gaat in hoger beroep, Fjällräven duurzaamste merk van Zweden en kabinet breidt coronasteun uit

Inretail verliest het kort geding voor openstelling van de winkels, maar heeft aangekondigd in hoger beroep te gaan. Verder dalen de huurprijzen van winkelpanden door de coronacrisis en wordt de Tegemoetkoming Vaste Lasten verhoogd naar 100 procent. Dit en meer vind je in het nieuwsoverzicht van 12 maart.

Inretail in hoger beroep tegen uitspraak

Brancheorganisatie Inretail gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter in Den Haag. Inretail verloor het kort geding dat het maandag had aangespannen tegen de staat om de winkels weer open te krijgen. In een toelichting op de uitspraak zegt de rechter dat er volgens het OMT nog sprake is van een ernstig zorgelijke epidemiologische situatie. Daardoor is het voortduren van de maatregel ‘proportioneel en evenredig’. Inretail zegt in het persbericht de uitspraak een ‘enorme teleurstelling te vinden voor alle winkels die al maanden van veiligheid topprioriteit hebben gemaakt en worstelen om te overleven’.

Lees ook: Inretail verliest kort geding maar gaat in hoger beroep

Huurprijzen winkelpanden dalen door coronacrisis

Huurprijzen in grote steden zijn het afgelopen jaar zo’n 20 tot 25 procent gedaald, zo blijkt uit navraag van radiozender BNR bij vastgoedadviseur Colliers. Op die manier proberen de eigenaren leegstand tegen te gaan. In middelgrote steden dalen de huurprijzen ook, maar met 10 tot 15 procent zijn de verschillen met vorig jaar iets kleiner dan in de grote steden. Volgens Colliers komt dat doordat in kleinere steden de trend van huurdalingen al was ingezet voor de coronacrisis.

Fjällräven opnieuw duurzaamste merk van Zweden

Voor het tweede jaar op rij heeft de Sustainable Brand Index Fjällräven benoemd tot het duurzaamste merk van Zweden in de categorie Kleding- en modemerken. De Zweedse rugtassenmaker ging in 2020 ook met de winst naar huis. De Sustainable Brand Index onderzoekt duurzaamheid, met 58.000 consumenten in acht landen die meer dan 1.400 merken in 35 industrieën evalueren. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en kijkt naar hoe duurzame merken worden gepercipieerd door stakeholders.

Steunmaatregel TVL omhoog naar 100%

De Tegemoetkoming Vaste Lasten (TVL) gaat omhoog van 85 naar 100 procent. De uitbreiding komt er op verzoek van de Tweede Kamer. Die had woensdag opgeroepen om de TVL-steun te verhogen naar 100 procent van het omzetverlies. Ondernemers kunnen aanspraak maken op TVL bij minstens 30 procent omzetverlies in het afgelopen kwartaal vergeleken met diezelfde periode een jaar eerder.

Pinomzet winkelstraat langzaam richting normaal

Nu de winkels weer mondjesklant klanten mogen ontvangen, krabbelen de pinomzetten van kledingzaken, sportwinkels en speelgoedzaken weer wat op. Vanaf de start van ‘click en collect’ op 10 februari werd volgens de ING gemiddeld zo’n 40 procent van de normale pinomzet teruggewonnen. Ook nam het gemiddelde bedrag per transactie toe. Consumenten maken logischerwijs eerder voor een paar schoenen of een nieuwe broek een winkelafspraak dan voor een paar sokken. De online aankopen betaald met IDEAL is gedaald naar 57 procent boven normaal. Dat was in de piek maar liefst 73 procent boven normaal.

Fjällräven credit Lars Schneider