TOP

Eén jaar na corona: dit zijn de belangrijkste lessen voor mode- en schoenenretailers

Nu een jaar geleden stonden we nietsvermoedend aan de vooravond van een grote crisis. Covid-19 heeft de mode- en schoenenretail volledig op zijn kop gezet. Welke lessen kunnen de mode- en schoenenbranche daaruit trekken?

Maart 2020, de maand waarin Covid-19 de vrije handel in Nederland onder de voet liep. Nu, een jaar na dato, kunnen we concluderen dat het virus de mode- en schoenenbranche volledig op zijn kop heeft gezet, maar dat er ook goede kanten aan zitten. Hoewel de pandemie de retail nog in de greep heeft, kunnen we al concluderen dat de branche vier belangrijke lessen heeft geleerd: digitalisering en grip op je liquiditeit zijn van vitaal belang, er is ruimte ontstaan om te onderhandelen over de huur en samenwerking is belangrijker dan ooit. 

1.Digitalisering is van vitaal belang 

Het belang van digitalisering is een van de belangrijkste lessen van corona, stellen Olaf Zwijnenburg en Jos Voss, sectorspecialisten retail bij de Rabobank. “Wie uitsluitend beschikt over een fysiek contactpunt, is kwetsbaar”, zeggen zij. “Andere touchpoints zijn essentieel om de risico’s te spreiden en bieden daarnaast meer mogelijkheden om contact te houden met klanten.” Dat gebeurde ook; veel mode- en schoenenretailers haalden alles uit de kast halen om de zaken draaiende te houden. Daarvan hebben we het afgelopen jaar genoeg bemoedigende voorbeelden gezien, met retailers die een webshop openden of extra in hun bestaande online winkel investeerden en hun assortiment via populaire socialmediakanalen gingen verkopen. Ook virtuele warenhuizen schoten als paddenstoelen uit de grond. De Utrechtse modezaken De Rode Winkel en Thom Broekman hebben bijvoorbeeld snel geschakeld naar online. Hoewel er nu veel minder omzet wordt gedraaid (10 tot 20 procent van de omzet ten opzichte van 2020 rond deze tijd), is het aantal bestellingen wel explosief gestegen, vertelt mede-eigenaar Daan Broekman. “In januari 2020 kregen we 30 bestellingen, afgelopen januari waren dat er 440. Daarvan gaat wel 30 procent retour, maar als je nu online niets post, verkoop je niet.”  Dan zijn er ook bedrijven die de crisis hebben aangegrepen om het helemaal anders te gaan doen, zoals de Brabantse schoenenfabrikant JJ Footwear die volledig digitaal ging en afscheid nam van de fysieke showroom in Cast. “We gaan onze relatie met winkeliers met name online inrichten”, knikt CEO Carl van der Putten. “Via onze b2b-webshop en nieuwe virtuele showroom.”

2. Grip op je liquiditeit is cruciaal  

De gevleugelde uitspraak ‘never waste a good crisis’ is het afgelopen jaar vaak gebruikt. Het stimuleert ondernemers te focussen op de kern van de business en geen onnodige uitgaven of investeringen te doen. Zoals in elke crisis is ook tijdens de coronacrisis superstreng naar de liquiditeit gekeken. Dat leidde soms tot pijnlijke situaties zoals retailers die personeel hebben moeten laten gaan of winkels hebben moeten sluiten of samenvoegen, zoals de broers Sjef en Twan van Stratum hebben gedaan door van de twee winkels in Deurne, Fratelli Shoes (mode) en Van den Eijnde Schoenen (modisch comfort), één te maken. “We merkten al vóór corona dat Deurne te klein werd voor twee concepten en wilden ons op termijn op één grote winkel gaan concentreren”, zegt Sjef van Stratum. “Door de crisis hebben we dat plan versneld uitgerold.” Met Fratelli Shoes gaan ze op één locatie verder met de beste merken uit de twee collecties. 

3. Er is ruimte ontstaan om te onderhandelen over de winkelhuur 

Huren zijn te hoog en niet meer passend bij de traffic in winkelgebieden, vooral in grote steden. Experts voorzien dat het bezoek aan winkelstraten post-corona weer zal aantrekken, maar waarschijnlijk op een niveau onder dat van voor de crisis zal stabiliseren nu zoveel nieuwe groepen consumenten het gemak van online shoppen hebben ontdekt. Naast kostenbesparingen heeft de coronapandemie zodoende geleid tot vruchtbare onderhandelingen over de winkelhuren. Retailers hebben goede kortingen kunnen bedingen. De huren in grote steden liggen 20 tot 25 procent lager dan een jaar eerder, zegt Chris Lanting van vastgoedadviseur Colliers tegen BNR. Branchespecialist Fashion Edwin Belt van Inretail zag dat in de crisis gebeuren: “Er zijn huurkortingen gegeven of periodes huurvrij gemaakt. Verder is de huur onderhandelbaar geworden en zijn huurcontracten opengebroken om te verlengen tegen een nieuwe, lagere huurprijs.” 

4. Samenwerken is belangrijker dan ooit 

“De loyaliteit die merken de vorige inkoopperiode hebben getoond, telt in de toekomst sterk mee”, zegt branchespecialist Edwin Belt van Inretail. “En de mate waarin je leverancier in staat is om zoveel mogelijk juiste collectie op het juiste moment aan te bieden.” Voss en Zwijnenburg van de Rabobank voorzien dat er in de toekomst veel meer vanuit één totale voorraad zal worden gewerkt. “De voorraden van de fabrikant, groothandel en alle retailers moeten voor consumenten inzichtelijk en beschikbaar zijn. Het maakt klanten niet uit waar het product vandaan komt. Voor hen is de relatie met de retailer belangrijk, niet het magazijn van waaruit wordt geleverd.” Retailexpert Carin Frijters vult aan dat het niet altijd nodig is om voorraad te houden. Ze noemt Decathlon, dat sinds oktober 2020 zijn webshop openstelt voor partners om zo een groter aanbod te hebben. De nieuwe verkooppartners worden zelf verantwoordelijk voor de levering van bestellingen en betalen Decathlon commissie voor elke verkoop. “Stel, je kunt boven op je merkenpakket nog tien merken bedenken die interessant zijn voor je klanten, dan kun je die in overleg met de leverancier toevoegen. Je hebt niet de voorraad, maar je levert wel.” 

Het complete artikel is te lezen in Textilia #4 van 26 maart 2021.  

Foto: Pixabay


Neem een abonnement op Textilia en blijf geïnformeerd

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.