TOP

Innovatie cruciaal voor modezaak De Oude Sluis: ‘We zijn een bloedactuele winkel’

De plek van familiebedrijf De Oude Sluis is prachtig, maar geen passantentrekker. Dat weet de derde generatie eigenaren Henk en Wieneke Ariese, en dus hebben ze verleiding tot kunst verheven. “Onze winkel is bloedactueel.”

Foto’s: RJR Fotografie

In het oude centrum van Nieuwegein is de gemengde modezaak De Oude Sluis gevestigd. De winkel dankt zijn naam aan de locatie: grenzend aan de monumentale oude sluis van de pittoreske wijk Vreeswijk. Hier op nummer 10 startten honderd jaar geleden de grootouders van Henk Ariese een kleding- annex fourniturenzaak. Inmiddels bestaat de modezaak uit drie aaneengesloten panden, waardoor er een enorme etalage is ontstaan. Binnen is het al even ruim: op de brede benedenverdieping hangen mannen- en vrouwencollecties langs de wand. Accessoires en parfums staan uitgestald op presentatietafels en er is een luxe zithoek. De trap in het midden van de zaak leidt naar de maatpakkenafdeling. Henk werpt een blik op het nu nog lege plein buiten en zegt: “Met mooi weer bruist het hier. Dan staat het plein vol met terrassen. Als ik dan ’s avonds om negen uur wegrijd, hoor ik dat gezellige geroezemoes.”

‘We zitten op een plek waar je mensen een reden moet geven om naar de winkel te komen en dan is je aanbod bepalend’

Beleving bieden

Dit is de plek waarvan de modeondernemer jong wist dat hij er wilde blijven. “Op mijn zestiende stapte ik in de zaak. Het ondernemerschap spreekt mij aan. Als mijn ouders in een andere branche hadden gewerkt, had ik die winkel waarschijnlijk ook overgenomen.” Bij de overname in 1984 nemen hij en zijn vrouw Wieneke het assortiment op de schop om de winkel toekomstbestendig te maken. In hun geval betekent dat doorgroeien naar een hoger segment door voor Italiaanse labels te kiezen in plaats van Duitse, onder meer vanwege de luxe uitstraling. “Destijds was er meer te ontginnen. Nog niet iedere retailer richtte zich op Italiaanse labels waardoor er meer exclusiviteitafspraken konden worden gemaakt”, zegt Henk Ariese. “Nu verschuift de focus meer naar Scandinavische merken.” Assortiment is heel belangrijk voor een speciaalzaak, zegt hij. “We zitten op een plek waar je mensen een reden moet geven om naar de winkel te komen en dan is je aanbod bepalend.” Zijn vrouw Wieneke vult aan: “Maar ook hoe we met de klant omgaan. Daarom bieden we veel beleving. We steken de haard aan, schenken een verse espresso of een glaasje wijn. We organiseren modeshows en events, zoals een mannendag compleet met nieuwe Porsches, lekker eten en een barbier.”

Levendig houden

Het merkenpakket bestaat uit zo’n veertig labels zoals Parajumpers, Lui Jo, Polo Ralph Lauren, Stone Island en Paul&Shark, fiftyfifty verdeeld over het vrouwen- en mannenmodesegment. Die merken maken deel uit van het basisassortiment; labels waarmee ze intensief samenwerken op basis van cijfers. “Daar besteden we 65 procent van ons budget aan, het overige deel is gereserveerd voor trends, zoals nu Olaf en Filling Pieces, en kortetermijnmerken waarmee we snel kunnen schakelen en de winkel levendig houden.” Online is ook een belangrijk verkoopkanaal. Henk Ariese: “We hebben sinds 2012 een webshop met klanten overal vandaan. Onlangs nog iemand uit de VS, maar ook Belgen, Duitsers en Fransen. Die klanten kennen we alleen op basis van naam en aankoopbedrag, maar ze komen wel steeds terug.” De webshop is vlak voor de coronapandemie compleet vernieuwd; een onbedoeld belangrijk besluit, zegt Henk Ariese. “Het is onze ambitie om actueel te zijn en te blijven innoveren, niet wetende wat ons te wachten stond met de lockdowns.” De zaak is klaar voor de toekomst, opvolgers kunnen er zo in. Of dat een van de drie kinderen wordt, is ongewis. “Ze hebben allemaal een eigen baan, overigens niet in de mode. Maar wie het ook van ons overneemt, ze stappen in een bloedactuele winkel.”

De Oude Sluis Oude Sluis 10-12, Nieuwegein Merken: Aspesi, Filling Pieces, Jacob Cohën, Luisa Cerano, Parajumpers, Penn&Ink N.Y.

Dit artikel verscheen het eerst in Textilia magazine.


Neem een abonnement op Textilia. Juist nu.

Ook de printedities van Textilia ontvangen? Sluit dan nu een totaal abonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website en het archief, krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op trainingen, webinars en events.