TOP

‘Inhaaleffect’ blijft uit bij winkels binnensteden, Zeeman boekt meer winst en De Bijenkorf breidt vintage aanbod uit

Winkels in grote binnensteden hebben tussen januari en juli 2021 iets meer dan de helft omgezet van wat er in 2019 werd verdiend. Het inhaaleffect na de lockdown blijft uit, constateert Inretail. Verder: kleding- en schoenenprijzen bleven in juli stabiel, Zeeman boekte een lagere omzet maar meer winst in 2020 en de Formule 1-auto van Max Verstappen komt naar Batavia Stad. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 5 augustus.

Inretail: ‘Winkels in binnensteden halen omzetverlies niet meer in’

Retailers in de grote binnensteden zijn tussen januari en juli 2021 bij lange na niet aan de omzet van 2019 gekomen; gemiddeld zetten zij bijna de helft minder om – 42 procent – dan in dezelfde periode voor corona. Dat blijkt uit de binnenstad-omzetmonitor van Inretail, waaraan dertien steden meedoen. De brancheorganisatie concludeert in een persbericht dat het enorme omzetverlies als gevolg van de lockdown dit jaar niet meer wordt weggewerkt. “Het inhaaleffect waarop veel ondernemers hoopten, bleef uit. Gemiddeld trekken de binnensteden maar 72 procent van de bezoekers van voor corona.”

Consumenten zijn meer online gaan kopen en shoppen fysiek doelgerichter, wat een blijvend effect heeft op de omzetten. De gevolgen daarvan zijn volgens Inretail al te zien: ondernemers kiezen voor kleinere en minder winkels en steeds meer openingsuren worden onrendabel. “De retail maakt een grote rationalisatieslag en dat heeft effect op onze dorpen en steden.” De brancheorganisatie roept de overheid op om het behoud van aantrekkelijke en florerende centra niet alleen aan de gemeenten over te laten. “Dat is van nationaal belang. Steden zijn niet alleen grote werkgevers, ze zorgen ook voor een sterk economisch klimaat.”

Lagere omzet, maar meer winst voor Zeeman in 2020

Zeeman zag zijn nettowinst het afgelopen jaar toenemen: van 13,3 miljoen in 2019 naar 19,2 miljoen in 2020. Dat schrijft Retailnews op basis van het jaarverslag van de textielsuper. Het bedrijf boekte een hogere winst op een lagere omzet; de netto-omzet ging van 639,1 miljoen euro naar 616,6 miljoen euro, een krimp van 3,6 procent. De reden daarvoor laat zich raden. Zeeman schrijft in een toelichting op de cijfers dat het bedrijf tijdens de eerste lockdown in het voorjaar van 2020 gebruik maakte van de steunmaatregelen van de overheid en 5,3 miljoen euro aan subsidie kreeg. Het concern was van plan om dat bedrag volledig terug te betalen, maar dat was buiten de tweede lockdown en verplichte winkelsluiting in december gerekend. Wel besloot Zeeman geen aanspraak te maken op extra subsidie.

Formule 1-auto van Max Verstappen te zien in Batavia Stad

De Formule 1-auto van Max Verstappen maakt een pitstop in Batavia Stad. De bolide staat normaal bij Red Bull Racing in Groot-Brittannië, maar heeft de komende twee maanden een plekje gekregen bij de aan de coureur gewijde merchandise-winkel in het outletcentrum. De RB14, zoals de auto officieel heet, toerde eerder al door Amsterdam en Breukelen. Een bijzonder moment, zegt marketingdirecteur Scott Otte van Batavia Stad Fashion Outlet, temeer omdat het centrum op dit moment het twintigjarig jubileum viert. “Onze bezoekers komen uit heel Nederland en we weten dat daar veel Max Verstappen-fans bij zijn. Zij kunnen nu met deze wereldberoemde Formule 1-bolide op de foto.”

Inflatie daalt naar 1,4 procent, kleding- en schoenenprijzen stabiel

Consumentengoederen waren in juli 1,4 procent duurder dan een jaar eerder, meldt het CBS. Dat is lager dan in juni, toen de inflatie nog 2 procent was. Vooral de ontwikkeling van de woninghuren, die slechts gering stegen, droeg hieraan bij. De prijzen van kleding en schoenen bleven min of meer stabiel met een lichte prijsverhoging van 0,04 procent, tegen 0,14 procent  in juni.

De Bijenkorf breidt duurzaam en vintage aanbod uit

De Bijenkorf breidt het vintage assortiment uit met de collecties van Jutka & Riska en The Collectives en besteedt onder de noemer ‘De toekomst is groen’ meer aandacht aan duurzame(re) producten, merken en verhuurdiensten. Verder komt er meer ruimte voor navulverpakkingen op de cosmetica- en woonafdeling. Nieuw zijn ook de Groene Sessies, waarbij host Willa Stoutenbeek in gesprek gaat met verschillende gasten over duurzame thema’s. De eerste staat gepland voor 6 augustus en gaat over ‘Het kopen van de toekomst’. Doel is om klanten te inspireren om vaker verantwoordere keuzes te maken, zegt directeur inkoop Ninke Gijzel in een persbericht. “We willen alternatieven bieden naast ons bestaande aanbod.” Dat is in lijn met de ambitie van het warenhuis om in 2025 alleen nog duurzamere merken te verkopen, dat wil zeggen: met producten die voor tenminste 50 procent uit duurzamere materialen en grondstoffen bestaan en over de juiste certificeringen beschikken om dat aan te tonen, zo vermeldt het warenhuis online.

Beeld: De Bijenkorf (header), Batavia Stad Fashion Outlet