TOP

Starlounge wil voorkomen dat nieuwe sieraden in de vuilcontainer belanden

Zo nu en dan duikt er een nieuwe naam op in de online sieraden branche. Tussen de gevestigde namen als Brandfield en Fashionchick kwam uit het niets Starlounge naar voren. Starlounge is op het eerste gezicht een gewone webshop met een breed aanbod aan horloges en sieraden. Maar niets is minder waar, de aangeboden collectie is anders dan bij de concullega’s. Het doel van de ondernemer achter dit concept? Een gezonde boterham verdienen én verspilling tegengaan.

Een serieus probleem: verspilling in de fashionindustrie

Dat het niet al te goed gaat met het milieu en het klimaat hoeven we hopelijk niet meer uit te leggen. Door onze CO2-uitstoot warmt de aarde op, en veel (rest)producten die we met z’n alle produceren vervuilen het milieu. Ook de fashionindustrie draagt hier helaas serieus aan bij. Het probleem is tweeledig. Enerzijds worden er ontzettend veel grondstoffen gebruikt om alles te produceren. Dit kost gigantische hoeveelheden energie en water. Anderzijds worden veel geproduceerde kledingstukken en accessoires maar een enkele keer of zelfs nooit gedragen, voor ze worden weggegooid.

Er wordt dus een hoop energie verspilt aan iets dat linearecta in de vuilcontainer belandt. In dit stuk uit de Volkskrant is te lezen dat alleen al in Nederland jaarlijks 145 miljoen kilo kleding bij het afval belandt. Exacte cijfers zijn niet bekend, maar dit geldt net zo goed voor items als sieraden en horloges. Bizar toch?

Grote hoeveelheden vergeten sieraden

Het viel de oprichter van Starlounge op dat er binnen de horloge en sieraden branche ook veel producten ongedragen achterblijven. Of ze worden weggegooid, of ze blijven liggen tot ze fossiliseren op de achterste plank in een magazijn van de groothandelaar. Doodzonde natuurlijk! Dit heeft voornamelijk te maken met de collecties die regelmatig wisselen. Een distributeur koopt bijvoorbeeld duizend Hugo Boss horloges in van de nieuwste collectie, en verdeeld deze over zijn juweliers. Er blijven echter honderd stuks achter, en inmiddels is het nieuwe seizoen aangebroken. De juwelier zit niet te wachten op horloges van de oude collectie, en koopt alleen de nieuwe producten in. Vervolgens blijven de oude horloges liggen, en is er geen haan die ernaar kraait. Nou ja, tot nu dan!

Hoe deze sieraden worden gered van de prullenbak

Starlounge is een online outlet. Zodoende probeert de webshop deze ‘vergeten’ groep sieraden een nieuw leven te geven en ze zo te redden van de vuilcontainer. Het aanbod bestaat voornamelijk uit horloges en sieraden van bekende merken. Denk aan stalen sieraden van Boccia, een stoere armband van Tommy Hilfiger of een tijdloos horloge van Esprit. De sieraden zijn in perfecte conditie en nog prima voor verkoop. Voor veel artikelen geldt ook dat de gemiddelde consument echt niet ziet of het een product uit een nieuwe collectie betreft of uit een collectie van vorig jaar. Niks mis mee dus! Doordat het outlet artikelen betreft en de winkel enkel online opereert, kunnen er hoge kortingen worden gegeven wat voor de consument een extra stimulans is om een dergelijk sieraad aan te schaffen. Zo is de consument blij omdat hij geld heeft bespaard, en worden sieraden gered van de prullenbak. Een win-win situatie dus.