TOP

ING: Helft webwinkeliers stopt binnen een jaar

De helft van de nieuwe webwinkeliers moet het eerste jaar zijn zaak alweer sluiten. “Met nog meer van hetzelfde ga je het niet redden in een verzadigde markt.” Waar liggen nog wel kansen?

Circa 50 procent van de startende webwinkeliers moet in het eerste jaar zijn zaak sluiten, terwijl het aantal starters in de detailhandel het eerste kwartaal van 2014 juist is gestegen. Dat blijkt uit het Kwartaalbericht Starters van het ING Economisch Bureau. Heeft het nog zin een eigen modebedrijf te beginnen? En zo ja, waar liggen de kansen?

Online mode

In de detailhandel is het aantal opheffingen de laatste vijf jaar sterk toegenomen. In 2013 lag de uitval na één jaar op maar liefst 50 procent. Na het tweede jaar stopt nog eens bijna 25 procent er mee. De helft van het aantal opheffingen in 2013 in de detailhandel betreft online winkels, en dan met name webshops van kleding en modeartikelen. Redenen zijn de lage toetredingsdrempel, een laag consumentenvertrouwen, uitblijvende binnenlandse bestedingen, veel concurrentie en weinig onderscheidend vermogen.

Toekomst

Na de gezondheidszorg biedt de detailhandel het slechtste perspectief voor de komende twee jaar. De vraag die rijst is of het nog zin heeft om in de detailhandel te gaan starten. Katinka Jongking, senior econoom MKB bij ING: “De helft van de ondernemers die is gestart valt het eerste jaar uit. Dit betekent echter ook dat 50 procent van de starters in de detailhandel het wél overleeft.” Maar hoe kom jij nu bij die betere helft?

Waar liggen de kansen?

Max Erich, senior econoom Detailhandel van ING: “Kijk goed waar de kansen liggen. Kleine partijen zullen zich lokaal moeten oriënteren. Zijn er veel concurrenten? Ondernemers die starten in grote steden of online zullen veelal grote investeringen moeten doen om mee te kunnen komen met de bestaande partijen.” Zonder uniek concept kom je er volgens Erich in ieder geval niet. “Zeg nooit nooit, maar nog meer van hetzelfde gaat je niet redden in een zo goed als verzadigde markt.”

Online of offline?

Op de vraag waar nu nog de meeste kansen liggen, antwoordt Erich dat zowel voor offline als online iets te zeggen valt. “Primark gaat als een speer, terwijl deze keten geen webshop heeft en die er voorlopig ook niet gaat komen. Zalando is juist al online retailers enorm populair. Belangrijker dan het kanaal lijkt hier dus vooral de goedkoopste prijs of het grootste assortiment.” Ondernemers die al zijn gestart adviseert Erich om vooral kritisch te blijven kijken naar de markt. Wat slaat aan? Dit zijn de succesformules van WehkampJust Brands en ModeMusthaves.

Starten

In januari startten er dit jaar 14.300 ondernemers met een eigen bedrijf. Dit is 6 procent minder dan in januari 2013. In totaal zijn er in het eerste kwartaal van 2014 38.000 ondernemers gestart. Ten opzichte van 2013 is dat een afname van 2 procent.  Verwacht wordt dat in 2014 minder ondernemers gaan starten dan in 2013.

Opheffingen

Het percentage opheffingen ligt momenteel  op een hoogtepunt. Circa 30 procent van de starters die in 2012 zijn begonnen, stopt er na een jaar weer mee. Met name in de horeca is de uitval in het eerste jaar hoog (60 procent).  Na het tweede en derde jaar stopt nog eens 14 procent van de starters. Na het derde jaar ligt de uitval rond de 10 procent per jaar.

Detailhandel

De meeste starters begonnen dit jaar in ‘laagdrempelige’ sectoren als de horeca, de bouw en de detailhandel. De ontwikkeling in de detailhandel is stabiel. Zowel in 2013 als in 2014 groeide het aantal starters in het eerste kwartaal met 5 procent. Dit terwijl deze sector het al jaren zwaar te verduren heeft. Het aantal online shops steeg zelfs met 6 procent.

ABN Amro ziet wel ruimte voor groei in 2014 voor de modebranche

Lees ook: elke dag acht nieuwe webwinkeliers erbij