TOP

GfK: modebestedingen dalen niet meer

In tegenstelling tot 2013 zijn de bestedingen aan mode in Nederland in maart 2014 gestabiliseerd. Consumenten gaven niet minder uit dan een jaar eerder. Dat blijkt uit exclusieve marktcijfers van GfK.

Uit exclusieve maandcijfers van GfK blijkt dat de modebestedingen in Nederland in maart 2014 stabiel zijn gebleven ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Alleen in het vrouwensegment was in het eerste kwartaal nog een daling zichtbaar.

Maart 2014

In maart 2014 zijn de bestedingen aan mode in Nederland ten opzichte van maart 2013 gelijk gebleven. In januari en februari namen de modebestedingen respectievelijk nog met twee en drie procent af. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag bleef in maart stabiel. De zelfstandige modezaken staan er nog steeds minder goed voor dan de overige verkoopkanalen, maar de verschillen worden kleiner.

Ter vergelijking: ten opzichte van 2012 daalden de modebestedingen in maart 2013 nog met 22(!)procent.

Eerste kwartaal

Ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013 zijn de modebestedingen in Nederland het eerste kwartaal van 2014 licht gedaald. Het aantal gekochte stuks en het gemiddeld besteed bedrag zijn echter nauwelijks gedaald.

Vrouwenmode daalt

De bestedingen aan vrouwenmode daalden in de periode januari tot en met maart 2014 met drie procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2013. De daling wordt veroorzaakt door een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag per artikel. Het aantal gekocht stuks bleef stabiel. In de periode december 2013 tot en met februari 2014 daalden de bestedingen aan vrouwenmode nog met vier procent.

Mannenmode stabiel

In de mannenmode gaat het beter: de bestedingen zijn hier het eerste kwartaal van 2014 gelijk gebleven. Het gemiddeld besteed bedrag per mannenmode-artikel is zelfs licht gestegen. Het aantal gekochte stuks is licht gedaald. In de periode december 2013 tot en met februari 2014 daalden de bestedingen aan mannenmode nog met twee procent.

Kindermode stabiel

Ook de bestedingen aan kindermode bleef in de periode januari tot en met maart 2014 stabiel ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag bleef gelijk.

Lees ook: ABN ziet kansen voor groei in modebranche in 2014