TOP

Inretail Fashionscan: moderetail beleeft beste kwartaal van 2017

Het derde kwartaal van 2017 is veruit het beste kwartaal van het jaar tot zover voor moderetailers, zo blijkt uit de Fashionscan van Gfk en Inretail. Vooral september is een uitzonderlijk goede maand geweest. Welke opvallende zaken blijken nog meer uit de cijfers? En welke segmenten staken er met kop en schouders boven uit?

Bijna 10 procent meer omzet dan in het derde kwartaal van 2016. Dat is geen geringe stijging. De bij Inretail aangesloten moderetailers (online en offline samen) eindigen het derde kwartaal van 2017 met een omzetplus van 9,9 procent. Gekeken naar de periode van januari tot en met september komt de branche dit jaar uit op een omzetplus van 5 procent.\

MKB’ers doen het beter

Als je kijkt naar de verschillen tussen grootwinkelbedrijven en midden- en kleinbedrijven, zie je dat deze kanalen in september gelijk lagen qua behaalde omzetresultaten. Maar over het gehele derde kwartaal hebben mkb-winkels met een plus van 12,9 prcent het iets beter gedaan dan grootwinkelbedrijven, die uitkomen op een plus van 9,5 procent.

Grote plus in kindermode

Alle segmenten wisten te plussen dit kwartaal. Het segment baby- en kinderbovenmode laat  de grootste stijging laat zien: maar liefst 24,4 procent% ten opzichte van het derde kwartaal in 2016. Toen werd er nog een omzetdaling genoteerd van 6,1 procent ten opzichte van Q3 in 2015.

Grote verschillen online versus offline

Als je de omzetstijging van 9,9 procent van het derde kwartaal uitsplitst naar de kanalen online en offline dan zijn er grote verschillen. De offline omzetstijging in Q3 komt uit op 3,6 procent, bij het online kanaal is de omzetstijging veel groter 38,8 procent. Toch is het aandeel offline nog steeds veel groter dan offline, gezien de uiteindelijke stijging van 9,9 procent van on- en offline samen.

Cumulatief komt het verschil over heel 2017 daarmee tussen on- en offline uit op 26,9 procentpunt. Online op 26,9 procent en offline komt exact op de nullijn uit en dus hetzelfde niveau als vorig jaar.

September is grootste uitschieter

De oorzaak van het succes ligt vooral in de maand september. Inretail laat weten: “Het was een koele en natte maand, maar had tegelijkertijd wel meer zonuren dan het langjarige gemiddelde. Dit zorgde er mede voor dat alle segmenten binnen de fashionbranche die maand flinke omzetplussen wisten te behalen.”

Edwin Belt, ‎branchespecialist fashion bij Inretail: “In januari wisten we al, bij wijze van spreken, dat september 2017 een topmaand zou worden. Met dit 3e kwartaal staat de branche al 4 kwartalen op rij “in de plus” t.o.v. het voorgaande jaar en zitten we met de fysieke winkels op de nul grens. De geluiden zijn uiterst positief, in alle opzichten en de meesten die ik spreek draaien een mooi tweede seizoen. Ondanks dat zij in het laatste kwartaalminder zullen scoren en op de plus dus zullen inleveren, zal het een mooi jaar worden.”

“In tegenstelling tot wat CBS enkele weken geleden riep over dat de gemiddelde prijs gedaald is, zien wij wat anders: een hoger gemiddelde prijs per artikel (+6,5 procent) en een afname van het aantal verkochte stuks (-3,5 procent). Men koopt blijkbaar minder kleding maar áls men dan koopt gebeurt dit tegen een hogere gemiddelde prijs ten opzichte van een jaar eerder. Dit kan betekenen dat men duurdere artikelen koopt en/ óf dat de artikelen minder fors zijn afgeprijsd dan het jaar ervoor.”


Dit zijn de cijfers over het derde kwartaal per segment

  • Baby- en kindermode: +24,4 procent
  • Kinderschoenen: +17,2 procent
  • Beenmode: +23,3 procent
  • Mannenmode: +10,9 procent
  • Mannenschoenen: +8,7 procent
  • Vrouwenmode: +7 procent
  • Vrouwenschoenen: +18,5 procent
  • Ondermode: 1,9 procent

Pakken: uit bij mannen, in bij vrouwen

Een opvallende artikelgroep is het pak. Dit artikel zorgt al sinds 2013 ieder kwartaal voor een omzetmin. Zo ook in het derde kwartaal van 2017. Erg opvallend is dat dit artikel het vooral bij de mannen slecht doet (-13,6 procent) terwijl de vrouwelijke pakken juist een omzetplus van 17,5% behaalde dit kwartaal. 

In de herenkledingkast hangen steeds vaker combinaties en casual kledingstijlen. Die tendens werd al in 2013 ingezet. De stijgende populariteit van de vrouwelijke variant van het kostuum komt nu uit de cijfers naar boven, aldus Inretail.

2017 tot nu toe

Cumulatief na drie kwartalen staan alle segmenten nu in de plus, alles bij elkaar is de omzetstijging 5 procent. Met name door het zeer goede derde kwartaal heeft het segment baby- en kinderbovenmode cumulatief de grootste plus, namelijk 11,3 procent.

Bij vrouwenmode is de omzetplus cumulatief het minst groot, 1,8 procent ten opzichte van Q3 in 2016. Mannenmode behaalde in het derde kwartaal meer dan 10 procent omzetstijging, maar door een minder tweede kwartaal blijft het segment cumulatief op een omzetplus van 5,4 procent staan.

De omzet vanuit ondermode was in september goed en dat compenseerde de stabiele resultaten in juli en augustus. Cumulatief van januari tot en met september komt dit segment uit op een omzetplus van 5,4 procent.

Inretail Fashionscan Q3-2017