TOP

Annette van Toor: ‘Werken in de winkel zit in mijn dna’

Anna van Toor is met dertig stenen winkels en een webshop inmiddels een bekende keten in het Nederlandse modelandschap. Volgend jaar bestaat het merk 100 jaar, waarvan Annette van Toor inmiddels maar liefst 35 jaar de vestiging in Gorinchem met veel plezier draaiende houdt.

Nee, ze ís niet Anna van Toor, benadrukt Annette van Toor nog maar eens. “Het is toeval dat onze namen zo op elkaar lijken. Het bedrijf bestaat al langer dan ik, het is een echt familiebedrijf. Ik ben manager van het filiaal in Gorinchem, het grootste filiaal qua oppervlakte én omzet. Alleen de webshop is nu groter.Anna staat voor alle vrouwen”, aldus Van Toor. “De doelgroep is dan ook groot, van vrouwen van 25 tot 80 jaar oud.”


Is het niet lastig focussen als de doelgroep zo groot is?

“Ja, maar dat is de uitdaging. Daarvoor hebben we een goed productieteam van tien mensen die een volledig eigen productie heeft. We produceren alles helemaal volgens het fairwear-keurmerk. We zijn onderscheidend omdat we een écht Nederlands merk zijn en Nederlandse pasvormen aanhouden. We produceren voor de Nederlandse vrouw. Dat zie je ook terug in de winkels, de hele inrichting is van Dutch Design met ontwerpen van onder andere Piet Hein Eek en 3D-geprinte stoelen. Helemaal van deze tijd.”


De winkels worden nu vernieuwd. Hoe bevalt de omslag?

“Erg goed! Aan ons concept zelf is niets veranderd, alleen de inrichting is met de tijd meegegaan. Nog niet alle winkels zijn gerestyled, per seizoen worden er twee filialen – dus in totaal vier per jaar – onder handen genomen. Ik denk dat we ons daarmee wel een witte raaf in damesmodeland kunnen noemen. Dat zeg ik ook tegen mijn dames: ‘Je werkt in een bedrijf waarin geïnvesteerd wordt.’ Dat is uniek in deze tijd.”

Bij de restyling is gebruik gemaakt van natuurlijke materialen en lichte kleuren en is er ruimte gemaakt voor interieuritems van Nederlandse designers. In de vernieuwde winkels zijn zowel de merken Anna als Anna Blue (het sportievere zusje van Anna van Toor, red.) verkrijgbaar. Ook kunnen consumenten een afspraak maken met een personal shopper voor een privé shopping-sessie.

Zelf had je onlangs ook een feestje te vieren?

“Dat klopt! Ik werk inmiddels 35 jaar voor Anna van Toor. Vorige week heb ik dat feestelijk met klanten gevierd in de winkel. Want dat is tenslotte waar ik het voor doe: de mensen. Ik houd ervan om op de werkvloer te staan, op mijn knieën de broeken af staan te spelden. Ik neem altijd het voortouw. Tsja, daar kan ik nou eenmaal niet aan geopereerd. Mijn moeder had ook een winkel, dus ik zit al ruim 45 jaar in het vak. Dit werk zit in mijn dna.”


Dat persoonlijke, typeert dat jouw bedrijfsvoering?

“Absoluut. Service staat hoog in het vaandel. Ik vind het belangrijk om een prettige sfeer in de winkel te creëren. Zo bieden we bijvoorbeeld personal shoppers, dat is een gratis service. Ik ga daar dan de avond van tevoren al over nadenken en hang vast alles klaar. Ik ken de collectie natuurlijk als geen ander, en de klant kan van tevoren zijn wensen alvast aangeven. Het is leuk om nét dat stapje extra te zetten. Zo halen we morgen bijvoorbeeld een klant op helemaal in Alblasserdam voor een personal shopping-sessie.”