TOP

Hugo Boss voorziet herstel, Boohoo profiteert van corona en consument heeft winkelen gemist

Ondanks controverse in China voorziet modelabel Hugo Boss betere tijden, het Engelse fast.fashion label Boohoo profiteert van de pandemie en H&M lanceert het online multibrand platform Itsapark. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 5 mei 2021.

Consumenten hebben winkelen gemist

Het vervallen van kopen op afspraak-regel, vandaag precies een week geleden, heeft non-food winkels een boost gegeven. Dit meldt Inretail in een persbericht. Zowel consumenten als ondernemers zijn blij dat er normaler gewinkeld kan worden. Tegelijk is gemiddeld 31 procent van de ondernemers nog steeds bezorgd over de impact van de huidige situatie op het voortbestaan van de onderneming. 52 procent van de sportwinkels en 47 procent van de modewinkels geeft aan dat na 1 juli overheidssteun hard nodig blijft om te kunnen overleven. Dat blijkt uit een representatieve peiling van Inretail onder non-food winkels. “Veel consumenten doen sinds een week weer spontaan èn veilig hun aankopen in de non-winkels en hebben deze koopmogelijkheid echt gemist,” aldus Paul te Grotenhuis van Inretail. “De sfeer komt langzaam terug in de winkelgebieden, maar de schade van nu al veertien maanden voortdurende beperkingen is nog lang niet hersteld. Daarom moet toegezegde steun nu zo snel mogelijk overgemaakt worden op de rekening van de ondernemer. Ruim een kwart heeft ondanks groen licht voor de aanvraag nog steeds niets ontvangen en zit diep in de problemen.” Bij mode- schoenen- en sportwinkels overweegt minder dan een derde van de ondernemers om de mogelijkheid om op afspraak te winkelen te blijven bieden. Inretail benadrukt het belang van veilig winkelen. “In de winkels wordt met een aangescherpt protocol gewerkt en de veiligheid in straten en winkelgebieden wordt door lokale betrokkenen zoals gemeente, handhaving, winkeliers(vereniging) en vastgoedeigenaren gezamenlijk georganiseerd. Uit de peiling komt naar voren dat 74 procent van de ondernemers deze samenwerking als (heel erg) constructief ervaart.”

Boohoo profiteert van coronacrisis

De omzet en de winst van het Engelse modegroep Boohoo Group Plc stegen enorm tijdens de pandemie. Dat lag volgens The Guardian aan het feit dat consumenten online konden winkelen bij het fast fashion label, iets wat bij concurrerende modemerken niet altijd mogelijk was. Ook door de vraag van jongere consumenten naar goedkope sportkleding, loungewear en tops tijdens het thuiswerken, steeg de omzet van Boohoo met 41 procent tot 1,7 miljard pond (zo’n 1,9 miljard euro), vergeleken met 1,2 miljard pond een jaar eerder. Boohoos winst voor belastingen steeg met 37 procent in de 12 maanden tot 28 februari tot 174 miljoen pond, een hoger bedrag. Het in Manchester gevestigde Boohoo is ook eigenaar van de modemerken PrettyLittleThing en Nasty Gal. Door de dalende inkomsten naar aanleiding van de gevolgen van de coronacrisis, kon Boohoo ook de modemerken Oasis, Warehouse, Karen Millen, Dorothy Perkins, Wallis, Burton en Debenhams overnemen. Dit laatste merk transformeert Boohoo tot een digitaal warenhuis.

Hugo Boss voorziet herstel

Hugo Boss denkt in de loop van dit jaar weer terug te kunnen keren op het niveau van vóór de coronacrisis. Dit meldt de Telegraaf vandaag. Dit herstel hangt samen met de heropening van Europese winkels. Het bedrijf ziet de verkoop van vrijetijdskleding alweer groeien door de toename van het thuiswerken. De verkoop van de bekende formele pakken van het Duitse label blijft nog achter. In het eerste kwartaal lag de omzet 10 procent lager dan een jaar eerder, maar in China verdubbelden de verkopen bijna op jaarbasis, hoewel de corona-uitbraak ook hier grote invloed had in het eerste kwartaal van 2020. Ten opzichte van de eerste drie maanden van 2019 voerde Hugo Boss de verkopen in China met haast een derde op. Voor het lopende kwartaal rekent Hugo Boss op een nieuwe omzetgroei en hopelijk ook een operationele winst. Een precieze prognose wilde het bedrijf nog niet geven. De populariteit van het merk stond begin dit jaar onder druk in China. Hugo Boss haalde publieke woede op de hals toen bekend werd dat een aantal Westerse bedrijven, waaronder Boss, zich uitsprak tegen het gebruik van katoen uit de regio waar China Oeigoeren onderdrukt en in kampen tewerkstelt. Een aantal bekende Chinezen zegde sponsordeals met met het Duitse label op en op social media werden boycotacties georganiseerd.

H&M lanceert platform Itsapark

H&M Group lanceert deze maand Itsapark: een gecureerd multibrand online platform. In 2019 werd Itsapark al aangekondigd. Op dat moment werd het platform nog getest en werd het ingestoken als een community-based digitale modegids. Dit is inmiddels veranderd: Itsapark richt zich op zaken als verantwoorde materialen, circulair ontwerp en lokale producten. Dit meldt FashionUnited. Op het platform zijn naast kleding ook beauty-, wellness-, vintage- en interieurproducten te vinden die gekocht en gehuurd kunnen worden. Het online platform richt zich op consumenten die ‘stappen nemen naar een circulaire lifestyle’, aldus het persbericht. Samuel Fernström, managing director van Itsapark, zegt hierover: “De uitdrukking ‘ja, dat telt’ is de manier van Itsapark om te vieren dat met het maken van betere keuzes iedereen vooruitgaat. Want elk product laat een voetafdruk achter en elke betere keuze maakt een verschil. We zijn hier om deze keuzes makkelijker en inspirerender te maken, met het doel meer mensen in staat te stellen betekenisvolle stappen samen te maken.” Merken die onder andere te vinden zijn op Itsapark zijn Arket, Filippa K, Cos, Ecoalf, Vaay, Weekday, Frau Tonis en Erlich Textile.

Beeld: H&M