TOP

Houtbrox verdwijnt definitief uit winkelstraat, Duitse bedrijven promoten vaccinaties, Omoda opent kantoor in Amsterdam

De naam van de modewinkels Houtbrox verdwijnt definitief uit de winkelstraat, Duitse bedrijven promoten vaccinaties en Omoda opent een kantoor in Amsterdam. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 december.

Foto: Omoda

Grootste stijging faillissementen sinds begin coronacrisis

In november zijn er in 154 bedrijven failliet gegaan, dat zijn er 54 meer dan in oktober. Dit schrijft Faillssementsdossier op basis van cijfers van het KVK. De analisten van KVK noemen het een trendbreuk. De aanhoudende daling van het aantal faillissementen is omgezet in de grootste stijging sinds het begin van de coronacrisis. Dat zou te maken hebben met het aflopen van de coronasteun per 1 oktober. Werden er in de maand oktober nog 99 faillissementen genoteerd, in november steeg dit aantal naar 153. Relatief laag, beklemtoont KVK: in de periode voor corona schommelden de maandcijfers rond de 250 faillissementen. Economieprofessor Erik Stam die op verzoek van KVK naar de cijfers keek, spreekt niettemin van een trendbreuk. De sterkste stijging sinds het begin van de coronacrisis markeert het eind van de langdurige daling van het aantal faillissementen, stelt hij. Toch is er volgens hem geen reden tot zorg, omdat er ook KVK ziet starters nog steeds ‘substantieel hoger’ ligt dan het aantal stoppers. Vooral in de branches catering, beveiliging, medische praktijken en transport; die sectoren maken de sterkste groei door ten opzichte van een jaar geleden. De groothandel in voedings- en genotmiddelen, de detailhandel en de vervaardiging van meubels zien de grootste afname.

Omoda opent kantoor in Amsterdam

Het Zeeuws schoenen- en modebedrijf Omoda heeft in Amsterdam-Noord een tweede kantoor geopend. Dat meldt het merk in een persbericht. Het hoofdkantoor blijft in het Zeeuwse Zierikzee. Reden voor de uitbreiding naar Amsterdam is de aanhoudende groei. “We hebben serieuze groeiambities en nemen steeds meer collega’s uit de randstad aan”, vertelt COO Jan Baan. “We bieden deze collega’s graag een kantoorruimte in de buurt en we kijken ook vooruit: specialisten en partners uit deze regio trekken we aan door ons in de buurt te vestigen.” E-commerce manager Ewoud Frielink vult aan: “Rondom Amsterdam vinden we bijvoorbeeld de developers, conversiespecialisten, data-analisten en marketeers met wie we verder kunnen groeien. Ook sluit Amsterdams internationale karakter – de stad van de expats – goed aan bij collega’s die uit het buitenland komen en de internationalisering van onze onlineshops.”

Laatste winkels van Houtbrox omgedoopt tot Berden

De komende twee weken krijgen ook de laatste twee winkels van Houtbrox in Veghel en Uden de nieuwe naam Berden op de gevel, zo meldt het Brabants Dagblad. Volgende week is Veghel aan de beurt en volgend jaar volgt Uden. Na het faillissement van moederbedrijf Brova Group in 2016 nam het Limburgse familiebedrijf Berden de keten over. De meeste winkels werden Berden, alleen die in Veghel en Uden bleven HoutBrox heten, met ‘by Berden’in kleine lettertjes erachter. Maar dat is nu ook voorbij. “Ja, het gaat toch gebeuren”, zegt algemeen directeur Paul Berden. “We hebben hier in vijf jaar gefaseerd naar toe gewerkt en zetten nu de laatste stap. Natuurlijk ligt dat gevoelig De naam Houtbrox is toch een begrip, zeker in Uden en Veghel. Maar voor ons is het een logische stap.” De directeur is niet bang dat de nieuwe naam klanten afschrikt. “Heel veel klanten hadden al lang in de gaten dat dit eraan zat te komen. Het stond al op de draagtassen, op de etiketten, dit is gewoon de laatste stap”, zegt hij. “Er waren al klanten die vroegen wanneer het zou gaan gebeuren.” Houtbrox was 115 jaar lang een begrip in de modewereld en startte in Veghel in 1906.

Duitse bedrijven promoten vaccinaties

Meer dan 150 Duitse merken en bedrijven hebben gezamenlijk een advertentie geplaatst in de Duitse kant Bild waarin in ze de Duitse vaccinatiecampagne. Dat meldt de Stuttgarter Zeitung. Het gaat onder meer om McDonalds, BMW, Nespresso, Otto, Mercedes-Benz, Lidl, Hornbach en Burger King. De bedrijven hebben daarvoor hun bedrijfsslogans aangepast en op social media taggen ze het bericht met #Zusammengegencorona, die ook door de overheid wordt gebruikt. Op deze manier hopen de initiatiefnemers dat de vaccinatiegraad in Duitsland stijgt. Slechts iets meer dan 69 procent van de bevolking in Duitsland heeft optimaal gebruik gemaakt van het vaccinatieaanbod. Te weinig om de pandemie en alle gevolgen daarvan redelijk effectief aan te pakken. De campagne is een initiatief van het Berlijnse reclamebureau Antoni.

WFC Amsterdam ontsteekt lichtkunstwerk

Voor het World Fashion Centre in Amsterdam branden sinds 6 december twee lichtkunstwerken, zogeheten Spheres. Deze zijn speciaal gemaakt voor het WFC door kunstenaar Clifton Mahangoe. Het kunstwerk staat symbool voor nieuwe energie aan de Westas, aldus het persbericht, als verbinder van het gebouw, de buurt, de stad en de wereld. Het ontsteken van het kunstwerk maakt onderdeel uit van de transformatie van WFC Amsterdam naar een levendige mixed-use plek met verschillende functies waar mensen wonen, werken en elkaar ontmoeten. “Kunst is net als groen een belangrijk onderdeel voor het realiseren van een duurzame en levendige omgeving, kunst verbindt mensen. De 3D Spheres – Multi Reflections symboliseren de verscheidenheid, energie en potentieel van WFC Amsterdam om te transformeren naar een kleurrijke hotspot aan de Westas ” aldus Bart Meijer, CEO MRP en eigenaar van WFC Amsterdam. De ontsteking valt samen met de 10e editie van het Amsterdam Light Festival.

3D Spheres – Multi Reflections. Foto: WFC