TOP

Hoe kom je als retailer het beste de feestdagen door*

Sinterklaas, kerst en oud en nieuw. De maand van de feestdagen ligt weer op de loer. Het Engelse bedrijf SDL geeft tips over hoe je als online retailer in deze periode het beste om kunt gaan met de verlangens van de consument.

Ieder jaar weer is het druk met inkopen voor sinterklaas, kerst en oud en nieuw. Of klanten dit jaar meer besteden dan afgelopen jaar, dat is nog maar de vraag. Maar we kunnen wel alvast tips geven over hoe je als online retailer het beste kunt inspelen op de behoeftes van de consument. Het Engelse bedrijf SDL deed onderzoek naar hoe je het beste door deze drukke periode heen komt.

De grootste menigte (52 procent) vindt dat de acties voor de feestdagen al moeten beginnen in november. Oktober is te vroeg (28 procent), december is te laat (12 procent). Ook al wordt er steeds meer online gedaan, het opdoen naar cadeau-ideeën blijft met 63 procent toch vooral in de fysieke winkel. In de aanloop naar de feestdagen doet wel 53 procent online research naar de beste deals maar koopt het artikel uiteindelijk toch in de stenen winkel.

Frustraties online
Belangrijk: zorg ervoor dat je online klant niet gefrustreerd raakt. Maar liefst zestig procent geeft namelijk aan dat ze zich erg kunnen irriteren aan een webwinkel als de voorraad op is. Dit is dan ook de grootste frustratie die een klant kan hebben. Zorg er dus voor dat je genoeg in huis haalt voor de feestdagen, anders verlies je klanten. Andere frustraties zijn dat er niet genoeg informatie wordt gegeven over een product op de website (52 procent) en dat er een groot verschil is tussen de online winkelervaring en de fysieke winkelervaring (47 procent). Zesenzestig procent zou dan ook meer willen betalen voor een betere ervaring.

Voorkeur apparaat
Vooral jongeren (42 procent) maken veel gebruik van hun smartphone bij het online zoeken naar cadeau’s. Dertig- tot 39-jarigen maken vaker gebruik van de tablet (45 procent) terwijl 40- tot 54-jarigen vooral de computer gebruiken (85 procent). Zorg er dus voor dat je optimaal inspeelt op je klant. Ook bij de aankopen wordt er steeds meer gebruik gemaakt van tablets en smatphones dus het is goed als je website daar ook voor geschikt is.