TOP

‘Hoe je weer leven krijgt in je winkelgebied? Onderneem!’ [reportage] *

Een verlaten winkelstraat is de nachtmerrie van elke zelfstandige winkelier. Maar laat het zover niet komen, predikt mode-ondernemer Leon Hamming uit het opbloeiende winkelgebied in het Noord-Hollandse Wormerveer. “Juist de kleinere winkelgebieden met sterke lokale ondernemers hebben volop kansen.”

Leon Hamming (zie foto) is met zijn zus Petra eigenaar van modewinkel Saenkanter Men & Women in Wormerveer, met ook een filiaal in Zaandam. Het pand in Wormerveer staat pal aan de doorgaande weg, die weer grenst aan een wandelstrook langs de oevers van de Zaan. De brede rivier scheidt oude industriegebouwen van de winkelboulevard.

 

Kookwinkel K'OOK en schoenenwinkel Marjon Graas, nieuw naast oud in Wormerveer.  Saenkanter Wormerveer

In winkelstraat Wormerveer – in de volksmond de Zaanbocht – zijn nu vrijwel alle panden bezet en er is inmiddels een goede mix van winkels: van sigarettenzaak  en speelgoedwinkel tot een aantal luxe modezaken. Er zijn zaken die er al jaren zitten, zoals Marjon Graas schoenmode, Wala Lingerie en Mode en Sietske Koene Mode, Saenkanter Men & Women dus en juwelier Frans Kuyper. En er zijn de afgelopen twee jaar nieuwe, hippe winkels bijgekomen, zoals kookwinkel K’OOK, De Koffiezaak en de lifestylewinkels Katrien en Goed in Stijl

 

 

  Wala vrouwenmode Wormerveer     Sietske Koene vrouwenmode Wormerveer

 

Ondernemers weg 

 

Wormerveer bloeit, maar dat was een paar jaar geleden wel anders, vertelt de mode-ondernemer. “Twee jaar geleden trokken ondernemers weg en tegelijkertijd zagen we hoe Zaandam het winkelgebied vernieuwde met het plan Inverdan. Dat frustreerde, temeer omdat we voor plannen in Wormerveer toen geen steun van de gemeente kregen. Daarop hebben we zelf direct het heft in handen genomen en een plan gemaakt.”

 

Hamming schreef samen met oud-ondernemer en kenner van het sociale domein Joost Kuijpers, een geheel eigen visie onder de noemer ‘Hotspot Wormerveer’. Hierin staan de belangrijkste pijlers voor het dorp op gebied van wonen, werken, winkelen en toerisme. Het doel: Wormerveer weer een eigen identiteit geven, zodat het weer aantrekkelijk wordt voor iedereen die er woont en op visite komt. “Feit is dat steden steeds meer veranderen in koopgoten en dat de consument terug verlangt naar lokale initiatieven met een goede mix aan winkels, leuke events en waar de winkelier nog weet wie je bent”, zegt hij. 

 

Toerisme belangrijk

 

Toerisme is vaak een belangrijke pijler om beleving in een winkelgebied te krijgen, gaat de mode-ondernemer verder. “Daar zijn we ook bij begonnen. Op basis daarvan kun je een authentiek product ontwikkelen waarmee je je kunt profileren. Voor ons zijn dat de nabijheid van Amsterdam en museumdorp de Zaanse Schans die hun toeristenstroom natuurlijk ook ergens naartoe moeten kunnen verwijzen. En ons eigen dorp heeft een aantal positieve, eigen kenmerken, zoals het industrieel erfgoed met de oude fabrieken en monumenten, luxe winkels met sterke merken, verschillende restaurants en dat alles in een goed bereikbaar gebied met een blauwe parkeerzone. Dat laatste hebben we ook zelf voor elkaar gekregen.”

 

Het resultaat van het harde werk werpt zijn vruchten af, constateert de Wormerveerder. Er zit leven in het dorp, de winkeliers zijn positiever dan een paar jaar geleden en vastgoedpartijen investeren weer in het gebied. “Daarbij worden we genoemd in economisch en toeristisch beleid en nemen we een belangrijke plaats in de detailhandelsvisie. En onlangs hebben we tienduizend euro toegewezen gekregen van IAmsterdam. Dat zie ik als erkenning voor wat we hier aan het doen zijn.”

 

 

Industrieel Wormerveer aan de Zaan

 

 

‘Niet gemakkelijk’ 

 

Dit soort successen zijn nodig om in de juiste flow te blijven, zegt Hamming er ook bij, want gemakkelijk is het allemaal niet. “Het gaat niet vanzelf. Je moet draagvlak creëren op allerlei terreinen. In je eigen winkel, want dit kost tijd en dat betekent dat je niet altijd achter je toonbank kunt staan. Maar ook bij ondernemersverenigingen, scholen, woningbouw, maatschappelijke organisaties en je eigen en de omliggende gemeenten. En dan moet je ook vergaderingen aflopen, plannen schrijven en vinger aan de pols houden overal.”

 

De geïnvesteerde tijd is de moeite waard, vindt Hamming. Immers, zo redeneert hij, de energie die je in je winkelgebied stopt, betaalt zich uit op de kassabon. Wormerveer is volgens hem het bewijs dat er genoeg kansen zijn voor de lokale winkelstraat. Maar dan moeten ondernemers wel doen waar ze goed in zijn: ondernemen. “Blijf niet wachten tot de gemeente iets doet. Dat gebeurt niet of je bent te laat. En laat je ook niet verrassen door initiatieven die om je heen worden ontplooid, sta zelf aan het roer.”

 

Volgende fase

 

Wormerveer stapt als gebied alweer een volgende fase in: online profilering. Samen met onder anderen collega Dirk Koene van de modezaak Sietske Koene werkt hij aan een plan om Hotspot Wormerveer ook digitaal op de kaart te zetten. De inhoud is nog niet bestemd voor het grote publiek, zegt Koene, maar het geeft aan dat de Zaanbocht steeds nadrukkelijker bezig is het gebied in zijn geheel te profileren. 

 

Koene: “Dat doen we met een groot aantal ondernemers en dat typeert ook dit winkelgebied. Waar voorheen versnipperd tijdelijke initiatieven ontstonden en snel weer wegzakten, zie je dat we nu gezamenlijk optrekken en dat een vervolg krijgt. Daarmee straal je als gebied ook kwaliteit uit. Dat is de bedoeling ook, dat je elkaar niet beconcurreert, maar elkaar versterkt.”

 

Winkelgebied ‘Hotspot Wormerveer’ leeft en wat Hamming betreft kan vrijwel elke winkelstraat weer opbloeien. Als er maar bevlogen ondernemers op staan, die weten hoe je kansen te gelde kunt maken. Hij besluit: “Als je als ondernemer ook zulke kansen ziet voor je winkelgebied, belicht ze dan. En koppel daar, net zoals wij hebben gedaan, een haalbare ambitie aan. Maar wees ook eerlijk. Zie je ze niet, dan kun je misschien beter stoppen of verkassen.”