TOP

Hoe gaat het met Yaya?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt: 'Hoe gaat het?' Ditmaal spraken we met Rianne te Winkel, de nieuwe designer bij Yaya.

Sinds januari 2010 heeft Yaya een nieuwe designer: Rianne te Winkel. Zij werkte bij kinderkledingmerk Barbara Farber en ontwikkelde zich bij Mexx van designer tot Division Design Manager van Mexx Women. “Yaya zocht versterking en ik zag mogelijkheden om een bijdrage te leveren aan de opbouw van het merk.”

Ambitie
“Met ambitieuze plannen en groei voor ogen staat Yaya toch steeds met beide benen op de grond. Dicht bij de consument en flexibel in de organisatie. Er was behoefte aan structuur in de collectie, een vrouwelijke hand, gecoördineerde sets en ‘storytelling’. Een herkenbare eigen signatuur, waarvoor de basisingrediënten al aanwezig zijn, wordt verder aangescherpt.

Het Yaya-kleurpalet is doorgaans neutraal van karakter. Voor zomer 2012 wordt dit beeld opgefrist met felle accenten. De collectie is een mix van vrouwelijke nonchalance en relaxte elegantie. Een gevarieerd aanbod in artikelen zonder daarbij de hoofdlijn uit het oog te verliezen. Goede basisartikelen en commerciële vormen mixen moeiteloos met vernieuwende silhouetten. Inspiratie, die ik heb opgedaan tijdens internationale shoppingtrips en catwalkshows, wordt steeds vertaald naar de Yaya-vrouw.”

Dosering en timing
Het merk gaat nog verder professionaliseren. De marktomstandigheden wijzigen continu, mede doordat vanwege online het gedrag van de consument verandert. Yaya wil daarbij een partner voor de retailklanten zijn. Voorts wordt gewerkt aan de ontwikkeling van systeemaanbieding: de beste collectie/producten op het juiste moment in de winkel, waarbij de juiste dosering en timing essentieel zijn. Dit seizoen wordt gestart met een EDI-faciliteit, met als doel gemak te bieden aan de winkeliers en voor het merk om beter inzicht te krijgen in wat er daadwerkelijk op de vloer gebeurt. Tot slot is door een extern bureau het DNA van Yaya vastgelegd. Dit geeft richting aan toekomstige stappen op het gebied van marketing.

Aantal leveringen: 10. Prijzen: onderkant middensegment. Marge: va 2.59. Info: http://www.yaya.nl/, 020-497 60 66