TOP

Hoe gaat het met Yarn Unit?

Iedere maand neemt Textilia een merk of agent onder de loep en vraagt hoe het gaat. Dit keer is dat directeur Jan Everard Wiggelinkhuizen van Wig Anthology en oprichter van Yarn Unit. Hij lanceert nu ook een mannenlijn.

Waarom komt Yarn Unit met een mannenmodelijn?

“Er is ontzettend veel vraag naar een mannenlijn van hoogwaardige kwaliteit knitwear. In de winkels hangt zo weinig goeds dat mannelijk en stoer is en de verfijning ontbreekt vaak, terwijl dat juist de kenmerken zijn van de Yarn Unit-look. Ik zie met ons merk direct groeimogelijkheid in de markt.”

Hoe ziet de herenlijn eruit?
“Yarn Unit Man is een stoere lijn van luxe garens met een tijdloze vormgeving. De collectie is gebaseerd op invloeden uit de jaren 60, waarvan sommige kledingstukken juist heel verfijnd zijn en andere heel robuust. Het zijn overigens allemaal jersey’s en knits. De mannencollectie bestaat voornamelijk uit tops met T-shirts, truien en vesten. Ook zit er in de collectie een tennisbroek en een sweatpant met een grote zak aan de zijkant.

De eerste mannencollectie, die vanaf 5 juli in de showroombestaat hangt, bestaat uit 35 stijlen van zeven verschillende kwaliteiten. Er worden twee collecties per het jaar gemaakt, waarvan de eerste zomercollectie voor 2011 in januari wordt uitgeleverd.”

Wat is de doelgroep?
“Mensen die kwaliteit waarderen en een tijdloze invulling aan mode willen geven. Het is niet dat ik een type man voor me heb, dat is niet mogelijk. Het gaat mij erom dat mensen gelukkig worden en een smile op hun gezicht krijgen van de kleding van Yarn Unit en niet chagrijnig voor de spiegel staan. Als wij de wereld zo een stukje mooier kunnen maken, zijn we al een heel eind verder.

Mode gaat zo snel en constant roept de vraag op wat is in of wat is uit. Mode moet naar mijn mening vertraagd worden. Mensen willen kleding die een langere periode meegaat en waar de gaten niet na een keer wassen in zitten. Ze willen niet alleen maar meer kopen, maar zijn nu ook gelukkig met een paar stuks. Consumenten willen kleding van kwaliteit en dat willen we nog meer in de mannencollectie versterken met andere breitechnieken en een combinatie van verschillende materialen.”

Wat wil je met de mannenmodelijn bereiken?
“We willen een tijdloos product op de markt neerzetten. De mannencollectie is een aanvulling op alle andere collecties en we willen de internationale markt ook aanspreken, zoals New York en Parijs en niet alleen de nuchtere Hollandse markt. Ik merk nu al dat mensen enthousiast zijn en we een gigantische goede respons hebben. Vooral in deze tijd is het leuk dat ze openstaan voor dit merk.”

Nog andere plannen met de modelijn?
“In de collectie hebben we al wat shawls en wellicht gaan we in de toekomst meer met accessoires gaan doen. De collectie zal zeker completer worden, maar we brengen de kennis langzaam over op de consument. We zijn bezig met nieuwe activiteiten op de website, zoals de ‘fixed gear’-fiets, speciaal voor vaderdag en een onderdeel van de Art-collectie die eind volgende week online komt. We willen de man langzaam uit zijn hok laten komen.”