TOP

Hoe gaat het met Ten Cate?

Iedere maand neemt Textilia een merk in het bodyfashionsegment onder de loep en vraagt: hoe gaat het? Deze maand krijgen we een kijkje in de keuken van Ten Cate.

-Aantal leveringen: Ten Cate levert verreweg het grootste deel van haar collecties uit voorraad (N.O.S.)
-Aantal collecties: Seizoenscollecties in colors/prints zijn er vier tot zes keer per jaar voor de verschillende doelgroepen (Women/Men/Young).
-Collectieopbouw: Alle collecties kennen een basic assortiment aangevuld met fashionables (seizoens) en specials (bijvoorbeeld Thermal/Shape wear).
-Marge: 210-230%
-Segment: Ten Cate is gepositioneerd in het midden-hoogsegment; distributie gaat via speciaalzaken en de betere warenhuizen.

Uit welk land komt het merk oorspronkelijk?
“Ten Cate is een origineel Nederlands merk; gestart in 1952, oorspronkelijk alleen panty’s, later gevolgd door onderkleding.”

Welke doelen zijn er behaald sinds de lancering van het merk?
“Een (geholpen) merkenbekendheid van 78% en een all over dominant marktaandeel in onderkleding.”

Welke punten verdienen nog de aandacht?
“Aandacht is nu geconcentreerd op het verder uitbouwen van producten met een bijzondere toegevoegde waarde (modisch/functie).”

Hoe zou je het merk kunnen omschrijven?
“Ten Cate staat nog steeds voor kwaliteit & duurzaamheid. De actualisering van de collecties hebben een enorme bijdrage geleverd aan de recente groeiontwikkelingen.”

Wat is de kracht van Ten Cate?
“De kracht van het merk is naast pasvorm & duurzaamheid, het gezinsaanbod; ook het feit dat wij als Nederlands merk zo kort op de markt opereren maakt het bedrijf slagvaardig en het merk dynamisch.”

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest sinds de lancering?
“Het naadloos ondergoed, verkregen door middel van rondbreien, is een unieke vinding van L. Ten Cate B.V. Internationaal heeft L. Ten Cate B.V. daarvoor de primeur.”

Hoe verloopt het inkoopseizoen?
“Het inkoopseizoen is traditioneel ingericht met betrekking tot de beurspresentaties; maar door de grote hoeveelheid van intro’s (in combinatie met onze overige merken zoals Tweka en Ten Cate World Of Women (WOW) worden er 12 maanden per jaar collecties/concepten geïntroduceerd.”

Wat kun je vertellen over de nieuwste collectie(s)?
“De nieuwste collecties betreffen de relaunch van basiscollecties. Alle basis (N.O.S.) hebben een update gehad, zowel qua kwaliteit, styling als verpakking. Daarnaast gave printed boxershorts en een geweldig leuk & mooi tricot thema voor dames.”

Wat voor soort vrouw/man is de Ten Cate vrouw/man?
“De vrouw staat centraal in onze communicatie, zij is in de meeste gevallen verantwoordelijk voor de inkoop van het gezin. Ze werkt, is zelfstandig moeder en kent een druk programma. Wil zich geen zorgen maken en zoekt naar de zekerheid van kwaliteit en pasvorm.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu?
“Ten Cate wordt in Nederland via zo’n 1480 verkooppunten gedistribueerd; en deel daarvan voert het volledige assortiment (speciaalzaken/warenhuizen) en een ander groot deel volgt één of meerdere collectiemodules (dames/heren/kids/teens). Alle bekende merkenformules zijn vertegenwoordigd; Benelux is de belangrijkste afzetmarkt.”

Wat willen jullie de komende tijd realiseren?
“Een zogenaamde voorwaartse integratie in de bedrijfskolom, met andere woorden: retailen, hebben wij al ingezet. Als in bepaalde regio’s het via de regulaire detailhandel niet meer mogelijk is de consument te bereiken, dan houdt de verantwoordelijkheid voor het merk niet op. Anno 2010 is een multidistributieaanpak onvermijdelijk, ook het nieuwe winkelen via de digitale snelweg hoort daarbij.”

Op welke manier heeft de economische recessie invloed op het merk?
“De komst van vele nieuwe aanbieders (AH/Kruidvat/Aldi etc.) in het lage prijssegment heeft het distributieaandeel van onze dealers onder druk gezet; door producten met een hoge toegevoegde waarde te ontwikkelen wordt de rol van speciaalzaak en A-merk weer helder.”