TOP

Hoe gaat het met Studio Jux?

Het duurzame Amsterdamse modelabel Studio Jux opende in april haar eerste flagshipstore in Amsterdam. Eigenaren Jitske Lundgren en Carlien Helmink verkopen hier niet alleen hun eigen label, maar selecteren voor de winkel hun favoriete guilt-free goods.

Foto’s: Willem de Kam

Studio Jux werd opgericht in 2008 en het merendeel van de collectie wordt geproduceerd in een eigen fabriek in Nepal of door sociale projecten voor Nepalese vrouwen. De winkel Studio JUX + co. is gevestigd in een oude opgeknapte garage van 175 vierkante meter aan de Ceintuurbaan in Amsterdam. Alle producten in de winkel worden duurzaam en ethisch geproduceerd en ook de inrichting kwam tot stand met oog voor duurzaamheid en vakmanschap: van meubels van FSC-hout, hangtags van gerecycled papier en biologisch afbreekbare stickers tot groene stroom en LED-verlichting.

Waarom een eigen winkel?

Carlien Helmink, medeoprichter en directeur van Studio Jux: “De winkel komt vanuit het idee dat Studio Jux een groter verhaal is dan het merk alleen. Het merk staat voor op een stijlvolle manier zo duurzaam mogelijk leven. Dat geldt niet alleen voor kleding, maar ook voor schoenen, tassen, woonaccessoires en verzorgingsproducten. Daar verkopen we naast Studio Jux, waarvan uiteraard de hele collectie in de winkel is te vinden, ook andere merken.”

Was het moeilijk om de juiste merken te vinden?

“Eigenlijk niet. Er zijn zoveel mooie duurzame merken, dat ik nog acht winkels zou kunnen vullen. We zijn al een tijdje bezig met Studio Jux, waardoor we onze weg hebben gevonden in dit segment. Het is heel leuk om alle kennis die we hebben opgebouwd op deze manier te benutten en samen te werken met andere duurzame merken. Op die manier kunnen we hen ook een boost geven. We hopen dat de winkel zo goed gaat, dat we uiteindelijk kunnen uitbreiden en nog meer kunnen inkopen.”

studio JUX  co 02  2016  fotografie Willem de Kam studio JUX  co 03  2016  fotografie Willem de Kam

Waar moet een merk aan voldoen voordat jullie het inkopen?

“Het product moet er mooi uitzien, van goede kwaliteit zijn en een eerlijke én betaalbare prijs hebben. En we letten op de milieu- en sociale impact. Elk merk maakt zijn eigen afwegingen, er is geen goed of fout. Het Spaanse merk Cus produceert de collectie bijvoorbeeld in een sociale werkplaats in Barcelona en L’Herbe Rouge maakt de collectie volledig van duurzame materialen. Voor ons is duurzaamheid een duidelijk onderwerp omdat we er al jaren mee bezig zijn.”

Hoe heeft de winkel de eerste maanden gedraaid?

“We zijn heel goed van start gegaan. Dat is echt fantastisch, zeker als je bedenkt dat we op een groeilocatie zitten waar de noord-zuidlijn nog open moet. Maar in de praktijk blijkt dat mensen speciaal naar de winkel komen omdat ze het merk kennen of over de winkel hebben gelezen. Maar er komen ook buurtbewoners uit De Pijp, waar veel mensen wonen die duurzaamheid belangrijk vinden. En we ontvangen ook veel toeristen en andere spontane bezoekers voor wie de duurzaamheid een bonus is. Mensen vinden het fijn dat ze bij ons alleen dingen kunnen kopen die door de selectie van duurzaamheid zijn gekomen. We staan voor een bepaalde manier van leven waar dit soort producten bij horen.”

Staan jullie zelf ook in de winkel?

“Af en toe. We hebben nu een fabriek, een merk en een winkel, dus we moeten onze tijd verdelen. Het is wel heel leuk en waardevol dat we in alle facetten van het vak werken. Het versterkt elkaar. De fabriek in Nepal groeit ook. We begonnen dit jaar met 25 medewerkers in de fabriek, eind van dit jaar zijn het er 50. We zijn een samenwerking aangegaan met Terre des Hommes om kwetsbare jonge vrouwen een praktijkopleiding te geven. De komende vijf jaar willen we naar 250 medewerkers, omdat we steeds meer produceren voor andere bedrijven.”

studio JUX  co 05  2016  fotografie Willem de Kam studio JUX  co 07  2016  fotografie Willem de Kam

Produceren jullie bewust niet alleen voor Studio Jux?

“We kwamen op het idee om meer te doen met de fabriek doordat we zoveel mensen in Nepal aan de deur kregen die in de fabriek wilden werken. De fabriek staat goed bekend als werkgever. We betalen een eerlijk loon en zorgen voor pensioenopbouw en dragen bij in de kosten van de kinderopvang. Aan de andere kant kregen we in Nederland steeds meer aanvragen van leveranciers die fairtrade wilden produceren. Het is voor ons ook goed om te ervaren hoe is het om een fabriek te hebben en te moeten voldoen aan alle standaarden. Zo kunnen we andere fabrieken waar we mee werken ook op weg helpen.”

Het gaat het met het merk?

“Er zijn nu 60 verkooppunten, vooral in het noordwesten van Europa. Sinds een jaar hebben we iemand in dienst in Duitsland, voor de verkoop aan winkels in de Duitstalige landen. Er staat voor 2017 een winkel gepland in Duitsland, we denken aan Berlijn. Voor Nederland is één winkel voorlopig genoeg. In Nederland zijn 20 verkooppunten, daar willen we ook nog wat groeien. We werken met Charlie + Mary als agent. Daar werken we heel intensief mee samen. Zij zijn onze agent, maar ze zijn ook klant met hun winkel en wij kopen bij het agentuur ook andere merken in. We zijn in dezelfde periode begonnen en we groeien een beetje samen op.”

Is er sindsdien veel veranderd op duurzaam modegebied?

“Toen we begonnen konden we geen hele collectie van duurzame materialen maken. Het aanbod was er gewoon niet. Nu hebben we keus wat leveranciers en materialen betreft. En ook qua afzetkanalen. Toen waren er enkele duurzame verkooppunten en dat zijn er nu heel veel meer. De normale retailer was toen ook nog sceptisch en die hebben de deuren nu ook open staan voor ons. We verkopen Studio Jux aan een mix van duurzame winkels en ‘normale’ winkels.”

studio JUX  co 04  2016  fotografie Willem de Kam studio JUX  co 09  2016  fotografie Willem de Kam

Moet je een duurzaam merk apart presenteren in de winkel?

“Wij merken dat het het beste werkt als mensen eerst op de look van de collectie afkomen. Het duurzame aspect is een bonus, dat introduceer je als je in gesprek bent met een klant of wanneer er gepast wordt. Ik zou duurzame merken zeker niet apart gaan hangen, dat je labels plakt op welke merken wel en niet duurzaam zijn. Zo zou het niet moeten zijn. Het zou eigenlijk normaal moeten zijn dat een merk duurzaam is.”

Studio Jux brengt een collectie voor mannen en vrouwen, waarbij minimalisme en oog voor detail, patronen en stoffen centraal staan. In ieder kledingstuk dat in de eigen fabriek is gemaakt staat de ‘handshake’; een code die de consument laat zien welke kleermaker het maakte. In de winkel Studio Jux + co. en in de webshop zijn naast Studio Jux ongeveer 25 verantwoorde merken te koop, zoals Beaumont Organic, Grand Step Shoes, Kaliber, Kings of Indigo, LangerChen, L’Herbe Rouge, Lovjoi, Meraki, Miss Green, Nailmatic, People Tree, Swedish Stockings, Werner en Wunderwerk. Dankzij ‘paspoorten’ van alle merken weet je precies waar en op welke manier iets is geproduceerd.

studio JUX  co 06  2016  fotografie Willem de Kam studio JUX  co 08  2016  fotografie Willem de Kam