TOP

Bestseller Vrouwenmode: ID Store [interview]

Ook benieuwd naar wat je collega of concurrent het beste heeft verkocht de afgelopen periode? Deze week vroeg Textilia het aan Stephanie Hartman, eigenaar van conceptstore ID Store in Haarlem. “Ik koop zelf bijna niet meer buiten de deur, wat betekent dat mijn merkenpakket heel sterk is.”

Stephanie Hartman, eigenaar van ID Store in Haarlem: “We verkopen bij ID Image Styling van alles. Het goedkoopste dat we hebben liggen is een potlood van € 2,- en het duurste dat we hebben liggen kost € 319,95. Ik heb de laatste tijd de Casey-schoen van Vagabond (€ 80,- tot € 90,-) het best verkocht – het is een sneakerachtige schoen met een platform. De schoen heeft een strak model en is weer even wat anders. Het is trendy maar wel voor een brede doelgroep.”

“Daarnaast verkopen we ook de tassen van Royal Republiq (€ 200,-) erg goed. Dat is een merk waar we zelf heel erg achter staan waardoor je het ook makkelijker verkoopt omdat je er trots op bent en weet waar je over praat. Het heeft een mooi design en de prijs-kwaliteitverhouding is heel gunstig. Vooral qua vorm is het een mooie tas en het is gemaakt van goed leer met een fijne afwerking.”

“Ook heb ik de Quint-top van Just Female goed verkocht (€ 60,-), een plissé topje in zwart of blauw dat binnen twee weken was uitverkocht. Het klinkt misschien duur voor een topje, maar het heeft wel iets speciaals. Eigenlijk alles dat we verkopen vind ik speciaal omdat het mooi is van design, vorm en stof. Als je die formule aanhoudt, heb je altijd iets moois aan. Ook al is een item wat simpeler qua model, oogt het op deze manier toch rijker en aparter. Met goede, mooie stukken heb je eigenlijk helemaal niet zo veel kleding nodig.”

Verkoop

“Eigenlijk verkopen we alles wel uit en dat doen we al zeven jaar, sinds de start van de winkel. Sommige dingen gaan wel langzamer – dan doe je er bijvoorbeeld een jaar over – en andere items zijn uit de winkel binnen een week. Ik merk dit jaar dat er veel meer toeristen in de stad lopen en mensen zijn steeds meer bereid om uit te geven. Klanten raken ook gewend aan conceptstores waarbij het draait om bijzondere stukken. Onze winkel wordt nu minder als alternatief beschouwd en dat merk ik in de omloopsnelheid.”

Eigenzinnig

“Ik probeer altijd mijn eigen ding te doen. Ik kijk eigenlijk nooit naar mijn concurrent. Ik ben in Haarlem bij veel winkels nog nooit binnen gestapt en dat doe ik puur voor zelfbescherming anders doe je onbewust inspiratie op. Ik ben ook erg visueel ingesteld, dus als ik bomen of kunst zie, dan zorgt dat ook al voor een ingeving. Inspiratie komt niet alleen van kleding bij mij.”

Beurzen

“Ik ga eigenlijk nooit naar beurzen omdat ik de items voor de winkel zelf wil uitzoeken. Zo heb ik vijf jaar geleden Vagabond leren kennen in Londen en zijn ze vanuit het hoofdkantoor naar Nederland toe gekomen om de winkel goed te keuren. De merken die ik wil verkopen, kom ik vooral tegen op blogs, tijdens het reizen en op Pinterest. Als ik items uit Australië moet halen, dan doe ik dat ook gewoon. Ik koop ook zelf bijna niet meer buiten de deur, wat ik vroeger nog wel deed. Dat betekent dat mijn merkenpakket heel eigen en sterk is.”

“In zeven jaar tijd heb ik gemerkt dat veel mensen houden van goede basics in een mooie stof en design. Vroeger zou ik veelal voor niche stukken zijn gegaan. Nu kies ik echt voor prachtige basics en voert dat de boventoon boven de niche stukken. Maar basics in de winkels worden wel geselecteerd op kleur, stof en design.”