TOP

Hoe gaat het met Rodrigo?

Iedere maand neemt Textilia een merk in het mannenmodesegment onder de loep en vraagt de agent of importeur: hoe gaat het? Deze maand is dat Nando-Mar den Hoed van LM Cappello agentschap (CDS Fashion Nederland) over Rodrigo. "We willen eigen winkels in Rotterdam, Den Haag, Den Haag en Maastricht openen."

Aantal leveringen: 2 keer per jaar
Aantal collecties: 2
Collectieopbouw: kostuums, colbert’s, jacks, mantels, pullovers, sweaters, shirts, polo’s, pantalons, schoenen, accessoires
Marge: 2.75
Segment: middenhoog

Geef een korte omschrijving van het merk:
Nando-Mar den Hoed: “Het Italiaanse herebmodemerk Rodrigo is eigendom van de IAC (Industria Adriatica Confezioni). Het merk brengt al 30 jaar een totaalcollectie op de markt. Rodrigo is beroemd in Italië vanwege haar kwaliteitshirts en is een van de grootste producten van shirts in Italië. Vanaf midden jaren zeventig ontwerpt het merk een collectie die bestaat uit kostuums, pantalons, shirts, polo’s, truien, sweaters, jacks, schoenen en accessoires.”

Hoe ziet de collectie er uit?
“Deze bestaat uit drie productgroepen: business wear, casual sportswear en sportswear. Retailers kunnen een shop-in-shop concept plaatsen maar ook een monobrandstore openen. Rodrigo wordt op dit moment verkocht in multibrandstores en in een monobrandstore in Antwerpen.”

En de doelgroep?
“Rodrigo is voor een breed publiek, maar trekt vooral modebewuste mannen aan die van stijl en kwaliteit houden en die de mode op de voet volgen.”

Op welke manier heeft de recessie invloed?
“Retailers zijn op zoek naar mogelijkheden zich te onderscheiden en kiezen steeds meer voor verfijnde, Italiaanse collecties met een Europese pasvorm. Daarnaast waarderen retailers een flexibele inkoop, waarbij zij niet verplicht zijn om een minimale hoeveelheid kleding af te nemen. Nadeel voor een voor de Nederlandse markt relatief nieuw merk als Rodrigo is dat retailers de zekerheid van bekende mannenmodemerken moeilijk wensen op te geven. We merken wel dat retailers Rodrigo waarderen.”

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest sinds de lancering?
“Rodrigo is bezig geweest om de pasvorm van haar collectie zo te ontwikkelen dat een Italiaans merk draagbaar is voor mannen in de Benelux. Dus aangepast aan de lokale markt, maar wel met een Italiaanse uitstraling.”

Wat zijn de plannen?
“Op dit moment zijn er 15 verkooppunten in Nederland. De doelstelling is om met Rodrigo binnen drie jaar, verspreid over geheel Nederland, een volwassen plek op de Nederlandse markt te veroveren met ongeveer 80 tot 100 verkooppunten. Daarnaast willen we ook eigen winkels (franchise) openen. Een goede locatie is daarbij essentieel. Op dit moment zijn we in gesprek met retailers in Rotterdam, Den Haag, Den Haag en Maastricht.”