TOP

Hoe gaat het met Pimps&Pearls?

In 2010 lanceerde Monique Mangal het merk Pimps&Pearls: handgemaakte sieraden, volledig in Nederland geproduceerd. Nu, zes jaar later, heeft ze een groot bedrijf om zich heen gebouwd met ook zelf ontworpen leren tassen en accessoires in de collectie. “Retailers willen dit merk graag verkopen.”

 “Het is ongelooflijk, ik moet mijzelf heel vaak knijpen”, vertelt Monique Mangal. Zes jaar geleden startte ze haar sieradenmerk Pimps&Pearls en het bedrijf blijft maar groeien. “Het gaat alleen maar beter en beter. We zoeken niet actief naar retailers, zij weten ons uit zichzelf te vinden. Zes jaar geleden rolden we er per toeval in en nu – vooral het laatste jaar – zie ik een echt bedrijf  ontstaan met veel mensen om mij heen.”

Heb je helemaal geen last gehad van de crisis?

“Nee, helemaal niet. We merkten wel aan de winkeliers dat ze niet groot inkochten, uit angst met voorraden te blijven zitten. Maar toen wij het merk startten, was het ook crisis. We zijn trouw gebleven aan onze visie: alles is Dutch Design en handgemaakt. Niets verlaat het atelier zonder persoonlijke controle. Zoals gezegd, de winkeliers die ons merk willen verkopen, vinden ons en weten dus wat ze willen. Dat geeft een goede ‘flow’ en dan voel je minder van de crisis.”

“Daarnaast hebben we ook altijd al geleverd op de manier waarop winkeliers dat nu willen. We leveren uit eigen voorraad en drukken nooit aantallen door. Dat wil zeggen dat we onze klant vrij laten in hun inkoopbeleid en altijd kunnen inkopen via de online-B2B. Belangrijk is ook dat wijzelf geen directe verkoop naar de consument hebben, dus zijn we geen concurrent van de retailers. We besteden al onze aandacht aan de producten én aan de service voor de winkeliers, want dat staat bij ons voorop.”

Pimps Pearls 22

Wat maakt het merk onderscheidend?

“Het is in deze wereld best moeilijk om onderscheidend te zijn, maar wat we van winkeliers terug horen is dat we dat wel degelijk zijn. We hebben zelf een atelier waar wij met een team al onze producten met de hand vervaardigen en alleen dat al is redelijk uniek in Nederland. De liefde voor duurzame en natuurlijke materialen (we gebruiken geen plastic) komt ook overal in terug en we doen geen concessies. We luisteren naar de retailer – dat is onze klant en zij zorgen ervoor dat wij gezien worden in Nederland – maar ik maak wel wat ik mooi vind. Onze ontwerpen komen door passie en gedrevenheid tot leven.”

“Ik kom zelf uit de handel en ik weet dondersgoed dat sieraden vaak snel en makkelijk worden meegenomen op inkoopcentra. Pimps&Pearls wordt echter gezien als een totaalconcept en niet als een bijproduct. Waar we trots op zijn is onze showroom, naast het atelier. Hier ontvangen we de (online)winkelier graag. Ze kunnen onze producten zien en – heel belangrijk –  aanraken. Daarnaast rijden er ook accountmanagers naar de retailer.”

Voor welke vrouw is het merk geschikt?

“Na marktonderzoek is gebleken dat vooral de 30-plus vrouw onze doelgroep is. Dat is fijn, want dat is een hele krachtige doelgroep, de vrouw die weet wat ze wil. Deze vrouw leeft haar dromen al. Ze volgt niet de trends, maar weet bewust wat zij wil dragen.”

Pimps Pearls 25

Hoeveel verkooppunten hebben jullie?

“Momenteel hebben we er 110 in Nederland en nog 40 verdeeld over Duitsland, België en het Spaanse eiland Fuerteventura. En dat zonder te zoeken. We krijgen dagelijks aanvragen waarbij we tegen sommigen zelfs ‘nee’ moeten zeggen, omdat we Pimps&Pearls exclusief willen laten zijn.  Op dit moment staan we ook niet op beurzen omdat we gecontroleerd willen groeien. We investeren in de evenementen van onze retailers, om samen het merk uit te breiden.”

Hoe zie je de toekomst voor je?

“Wie weet, zit er nog uitbreiding in Europa in. Op dit continent zie ik wel mogelijkheden. Maar op dit moment groeien we prima en we zijn tevreden zoals het gaat. Ik hoop dat ik dit voort mag blijven zetten en ik heb nog veel ideeën over werken met nieuwe materialen. Dat kost tijd om uit te werken en misschien moet ik zelfs speciale opleidingen volgen. Met de bezigheden van nu, zit dat er nog even niet in, maar het is wel een wilde droom van mij om dat te doen als ik alles op de juiste plek heb. Maar de creativiteit en de liefde voor het vak, dat blijft.”