TOP

Hoe gaat het met No Tomatoes?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal het Nederlandse kinderjeansmerk No Tomatoes.

Land van herkomst: Nederland
Agent: Ruben Worms Mode-agenturen WFC Amsterdam
Sinds wanneer in Nederland: 2,5 jaar
Prijzen (winkelverkoop): vanaf. tot  19,95 tot 64,95
Maten: voor meisjes en jongens van maat 92 tot en met 176
Gesproken met: Suzanne De Meyer

Hoe is het met No Tomatoes de afgelopen tijd gegaan?
“Ha ha, wij zijn niet zo van het terugkijken. Na ieder seizoen en iedere collectie evalueren we natuurlijk met onze agenten en verkooppunten. Daar leren we veel van en met die informatie doen we ons voordeel. Maar daarna gaan alle neuzen dezelfde kant op om te werken aan de nieuwe collectie. Er is niets mooiers dan steeds weer te kunnen beginnen aan iets nieuws, het nog weer beter en anders doen, het merk nog sterker maken. Juist die no-noncense-instelling heeft ons gebracht waar we nu zijn en moet ons in de toekomst nog veel verder brengen. Want we zijn natuurlijk wel ambitieus… OK, toch even een terugblik dan… De samenwerking met Ralf het afgelopen seizoen was super. Ongelofelijk dat iemand zo jong al zo’n doorzettingsvermogen heeft. Dat past prima bij No Tomatoes. Ook de commercials op tv hebben ons goed gedaan. En niet te vergeten de acties die wij samen met bladen als Linda. en Jan deden. Het is leuk om te horen dat dat ook z’n uitwerking op de winkelvloer heeft. 

Maar het allerleukste om te zien is toch dat mensen die eenmaal No Tomatoes gekocht hebben het seizoen daarop weer terugkomen voor No Tomatoes. We krijgen zelfs fanmail vanuit het hele land. Moeders die mailen dat kinderen hun No Tomatoes kleding weer uit de wasmand trekken. Kijk, daar doe je het toch voor.”

 

Wat is de kracht van No Tomatoes?
“Wanneer je de naamsbekendheid meet van No Tomatoes ligt deze voor een nieuw merk relatief hoog. No Tomatoes is een onconventioneel en eigenwijs label met een zeer sterk marketingconcept. De wijze en het niveau waarop we communiceren zie je eigenlijk alleen maar terug bij de volwassen labels. Wij begrijpen dat een kind een individu is met een heel sterke eigen wil en mening. Daar moet je als kidslabel niet aan voorbijgaan. Dat zie je ook in onze collecties terug. Oren en ogen ophouden dus, niet alleen in de trendsettende steden, maar vooral ook op het schoolplein. Komen met een unieke collectie, dat is iedere keer weer onze uitdaging, dat wat er al is, hoeven we niet nog een keer te brengen.”

 

Is er nieuws te melden?
“Poeh, waar zal ik beginnen… Wij hebben nogal creatieve geesten, dus nieuwe ideeën hebben we dagelijks. Out of the box, hoe gekker hoe beter. Vervolgens gaan we filteren en blijven de beste en meest uitvoerbare ideeën over. Onze focus ligt nu vooral op de winkelvloer, dus daar mag wat van verwacht worden.”

 

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“Zo’n 100 in Nederland, 75 in Duitsland, 15 in België.”

 

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“We zijn op dit moment bezig met de revival van de broek met de knee-pads. Daar zijn we het eerste seizoen mee gestart en nog steeds krijgen we de vraag of deze broeken terugkomen in de collectie. Uitbreiding van ons aantal verkooppunten is een ding maar nog liever hebben we dat onze huidige klanten nog beter kunnen bedienen. We realiseren ons dat het voor de winkels op dit moment een pittige tijd is, dus kijken we liever hoe we hen kunnen helpen. Uiteraard met sterke collecties, maar daarnaast ook met instore-activiteiten en landelijke communicatie. Vanaf volgend seizoen brengen we NT corners, waarin we de look en feel van No Tomatoes precies kunnen overbrengen op de winkelvloer. Winkeliers die nieuwsgierig zijn naar dat No Tomatoes-sfeertje kunnen alvast een voorproefje nemen op de komende Kleine Fabriek in onze stand. Overigens plaatsen we dan niet alleen een meubel om vervolgens de winkelier er ‘veel succes’ mee te wensen. Nee, ondersteuning met styling en marketing krijgen ze erbij. Zo zijn wij zeker van het juist No Tomatoes gevoel op de winkelvloer en heeft onze supplier een betere doorverkoop.”