TOP

Hoe gaat het met More & More?

Sinds twee jaar wordt het Duitse vrouwenmodemerk More & More weer vertegenwoordigd in Nederland. Agent Ron Honsbeek wist in die tijd al zeventig verkooppunten te realiseren.

Waarom was More & More een tijdje van de Nederlandse markt?

Ron Honsbeek van Add Agency, agent van More & More: “Dat heeft met de strategie van het hoofdkantoor te maken. De focus lag op thuisland Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Nu zijn ze weer actief bezig om in de rest van Europa voet aan de grond te krijgen, onder andere in Scandinavië, België, Luxemburg, Ierland, Rusland en Oost-Europa. Zodoende werd ik benaderd om het merk in Nederland neer te zetten.”

Was je meteen enthousiast?

“Ik heb er goed  over nagedacht. Ik ben naar het hoofdkantoor in Duitsland gegaan en heb een testcollectie aan potentiële klanten in Nederland laten zien. De reacties waren positief. En ik dacht: dit kan wel wat zijn voor de Nederlandse markt. Ik ben in januari 2015 begonnen met de verkoop van de wintercollectie voor 2015. Eerst nog naast mijn werk voor kindermodemerk Bomba, waar ik mede-eigenaar van ben, maar inmiddels is More & More een meer dan fulltime taak. We hebben een agent op Bomba gezet, zodat ik me volledig kan richten op More & More. Ik doe de verkoop zelf, al wordt het inmiddels wat veel. Maar ik vind het heerlijk om te doen en het levert nuttige input op.”

Wat spreekt je aan in het merk?

“More & More is een hele bekende naam, veel mensen kennen het. En er gaat een positieve klank van het merk uit, mensen hebben er geen negatieve associaties bij. Wat ik verder interessant vind, is het systeem mom het juiste product op het juiste moment te leveren. Er is iedere maand een collectie, afgestemd op het seizoen. In totaal dus twaalf collecties per jaar, die in zes keer worden ingekocht. Daarnaast is er een NOS-programma met goede basisstijlen en een speed programma met actuele items in het seizoen.”

Voor welk type vrouw is More & More?

“Voor de vrouw die op zoek is naar fashion, maar wel casual en vrouwelijk. En voor de vrouw die houdt van mooie stoffen en materialen en liefde voor details hebben. We brengen veel natuurlijke en comfortabele stoffen. Consumenten zijn erg enthousiast over de pasvorm en de kwaliteit. En dat alles voor betaalbare verkoopprijzen. De tops beginnen bij €19,99, breisels bij €49,99, broeken vanaf €69,99, jurken vanaf €89,99 en jassen beginnen bij €129,99. De bestsellers zijn de jurken. En de breisels.”

More  More hw1718 2 

In welke type winkels past het?

“More & More zit in het modern women segment, maar dan wel aan de betaalbare kant. Voor de detaillist vult het het gat in hun assortiment tussen de klassiekere merken, de mainstream vrouwenmodemerken en de premium modern women-merken. We richten ons op de winkelier die ook samenwerking zoekt en het risico wil delen. Dat gaat een stapje verder dan inkopen van de collecties alleen. Niet alleen de inkoper moet enthousiast zijn over het product, maat ook de mensen op de vloer. Daar kunnen we in ondersteunen, bijvoorbeeld door collectiepresentaties en trainingen op het gebied van visual merchandising.”

Pakten winkels het op?

“We hebben inmiddels zeventig verkooppunten in Nederland, waarvan twintig nieuwe met de wintercollectie 2017-2018. De afgelopen Modefabriek was erg succesvol voor ons. We hebben veel nieuwe contacten opgedaan. Maar we hebben ook klanten die More & More vroeger verkocht hebben en de truitjes zelf nog in de kast hebben liggen. Ik geloof erg dat je het samen moet doen om een goed resultaat te krijgen. Bijvoorbeeld door de doorverkoopcijfers met elkaar te delen. Maar ook  door samen lokale marketingacties te organiseren en brand days te plannen.”

Je bent in een moeilijke tijd begonnen. Was het moeilijk om er tussen te komen?

“More & More heeft een bekende naam. En ik heb een groot netwerk. Ik ben veel onderweg, naar de winkels en op de beurzen. We zijn erg tevreden met de positieve feedback uit de winkels over de uitlevering, het product en de doorverkoop. Je merkt dat de economie nu aantrekt en ik proef weer een positieve sfeer. Winkeliers in het middensegment zijn op zoek naar een collectie met een iets hogere prijs waardoor ze meer omzet kunnen draaien. Er worden ook weer meer sets gekocht. En dat is juist waar het bij More & More om draait, met elke maand een gecoördineerde collectie.”

Waar wil je naartoe?

“We willen wel een bepaalde exclusiviteit houden, maar 150 verkooppunten in Nederland moet mogelijk zijn. Omdat we vanaf nul begonnen zijn kunnen we het volledig zelf opbouwen en kiezen met welke winkels we werken. We willen een goede verdeling tussen samenwerking via wholesale en shop-in-shops en conceptarea’s. We hebben een shop-in-shop in Hulst en binnenkort in Sittard. En er komen een aantal conceptarea’s, onder andere in Den Bosch. Die hebben niet de shop-in-shopmeubels van More & More, maar geven wel de sfeer van het merk weer. Met die shops en area’s worden we beter zichtbaar en krijgen we meer naamsbekendheid. Eigen winkels staan niet op de planning. We zetten liever eerst een goede basis neer met de detaillist.”

De showroom van More & More is te vinden in Cube Centre in Almere.