TOP

Hoe gaat het met Molto Buffo?

Regelmatig zal Bengels een nieuw merk in het kindermodesegment onder de loep nemen met de vraag 'Hoe gaat het?' Ditmaal Molto Buffo, de nieuwe jongenslijn van Muy Malo.

Land van herkomst: NL
Eigenaars: Trudie Koolen – Wijnen en Joan den Exter (tevens agent)
Sinds wanneer op de markt: Juli 2009
Collectie: Een geheel in Nederland ontwikkeld nieuw jongensmerk in de maten 104-16
Prijzen (winkelverkoop): vanaf 39,95 voor T-Shirts tot € 149,95 voor jacks
Gesproken met: Trudie Koolen – Wijnen

Hoe gaat het, wat hebben jullie sinds de introductie zoal gedaan?
De introductie was dit najaar (2009) en is goed verlopen. We hebben Molto Buffo in één keer flink kunnen uitrollen doordat veel van onze klanten het direct opnamen. Het grote succes van Muy Malo gaf hen het vertrouwen dat ook Molto Buffo een succes kon worden. Wat dat aangaat is het seizoen goed verlopen. De doorverkoop is goed geweest en de meeste van onze klanten zijn tevreden. Natuurlijk zien we ruimte voor verbetering en de komende seizoenen zullen we daar verder aan werken. We leren dat de markt voor jongens iets anders in elkaar zit dan voor meisjes maar de twee merken naast elkaar werken uitdagend voor onze organisatie en zijn voor veel van onze klanten een prima toevoeging.

Wat is de kracht van Molto Buffo – is er ook een wisselwerking met Muy Malo?
De kracht van Molto Buffo is net als Muy Malo dat het een uitgesproken merk is. Molto Buffo is geen basicmerk, maar een merk met veel oog voor details. De collectie is bijzonder door het gebruik van verschillende materialen in één product of accessoire. We willen juist niet het 13e merk in het dozijn worden, maar iets additioneels zijn in de redelijk traditionele jongensmarkt. Zeker in deze enigszins sombere tijd willen we optimisme en creativiteit uitstralen. Dit zijn ook belangrijke peilers geweest bij het succes van Muy Malo. Wat dat betreft hebben we natuurlijk gebruik gemaakt van onze marktkennis, opgedaan met Muy Malo.

Maakt de kredietcrisis het moeilijker om er tussen te komen als nieuw merk?
Natuurlijk zien we dat er terughoudendheid is in de markt. Sommige bestaande Muy Malo klanten hebben we dan ook niet direct kunnen overtuigen van de kansen met Molto Buffo. Dat begrijpen we natuurlijk. Anderzijds denken we dat het juist nu het goede moment is om te beginnen. Retailers staan nu voor lastige keuzes en slecht renderende merken staan ter discussie. Dat schept ruimte voor vernieuwing. Omdat we denken dat er veel jongensmerken zijn met eenzelfde uitstraling, denken we dat we juist nú met het eigenwijze Molto Buffo een kans hebben. De consument is daar ook heel nadrukkelijk aan toe.

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
Dit eerste seizoen is Nederland de focus geweest en dat is prima gegaan met direct al 75 verkooppunten. We willen dat verder laten groeien naar 100 tot 125 ‘kwalitatieve’ verkooppunten in Nederland. Het komend seizoen gaan we verder met België en Duitsland. Daar hebben we voor zomer 2010 ook al direct een flink aantal verkooppunten behaald. We hebben wat de groei betreft geen haast. We willen net als met Muy Malo kwalitatief groeien en nemen daarvoor de tijd.