TOP

Hoe gaat het met Met Jeans? [interview]

Met Jeans werd in de jaren '90 opgericht in Italië en kwam iin 2004 op de Nederlandse markt. We vragen aan distributeur Jan Halverstad van DFG Fashion hoe het gaat met het merk.

Hoe gaat het met Met Jeans in Nederland? “Wij zwemmen redelijk door de crisis heen. Winkels kopen beduidend minder in dan een paar jaar geleden, toch willen we ze niet het mes op de keel zetten. Een agressieve benadering heeft geen enkele zin. We hebben allemaal gewoon een stapje terug moeten doen om de boel stabiel te houden. Het is een enorm voordeel dat we niet alleen aan de blauwe winkels verkopen, maar ook aan de boetieks en de weidewinkels. Want de blauwe winkels staan het meest onder druk.”

Vorig jaar zomer hebben jullie Met in Blue gelanceerd. Wat is dit voor een collectie? “Met in Blue is een basic programma naast de gewone Met Jeans-collectie. Het programma bestaat uit achttien basic fits die in de winkel tussen de €89 en €119 kosten. De jeans zijn meer basic dan de reguliere collectie en zodoende toegankelijker geprijsd. In samenwerking met ons hoofdkantoor in Italië hebben wij deze collectie ontwikkeld om de Nederlandse jeanswinkels meer mogelijkheden te bieden in prijs en omzetsnelheid. Natuurlijk kunnen ook de overige klanten deze modellen inkopen. Aanvullend heeft Met in Blue ook wat pronto moda tops. We kunnen alles snel leveren want het wordt ook in Italië geproduceerd.”

Met Jeans heeft ontzettend geprofiteerd van de gekleurde skinny-hype. Wat is de nieuwe hit? “Ons model Kary; een non fit joggingbroek van Felpa sweatstof. Die verkopen we echt in allerlei kleuren. Vrouwen dragen ze thuis, op de sportschool en naar het werk. Die gekleurde broeken en de chino waren inderdaad in één keer helemaal over. Mode is soms heel onvoorspelbaar. In denim blijven de skinnies het allerbeste. Alles wat wij proberen met een rechte pijp of flare is lastig.”

Het merk heeft geen webwinkel. Waarom niet? “In Nederland niet, nee. Bewust niet. Wij leveren exclusief aan Jeansonline en de webshop van de Bijenkorf verkoopt het merk. Ik denk dat het niet goed is om overal verkrijgbaar te zijn. Niet goed voor ons als merk en ook niet goed voor de stenen winkels. Met Jeans moet een zekere mate van exclusiviteit hebben.”

Waarom zou een winkelier Met Jeans moeten inkopen? “Met jeans is een Italiaans product van hoge kwaliteit, trendy en heeft een uitstekende pasvorm. De merkbeleving is goed en de diversiteit in de jeans is groot.”

Op welke beurzen staan jullie? “We staan altijd op Modefabriek, dus in juli ook weer.”

Met Jeans
Aantal collecties: Met Collection en Met & Friends (tops) hebben vier hoofdcollecties, Met in Blue is een doorlopend programma.
Inkoop via: DFG BV, 020-488 08 18