TOP

Hoe gaat het met Marie-Sixtine?*

Het Franse vrouwenmodemerk Marie-Sixtine viert in 2015 zijn vijfjarig jubileum. Tijd voor een update met de Nederlandse agent Julie Hoyng van L'Agence Fashion Agency.

Vanuit welke gedachte is Marie-Sixtine opgericht?

Marie-Sixtine is vijf jaar geleden begonnen door Ren, die half Chinees en half Frans is. Hij combineert ‘the best of both worlds’. De designafdeling zit in het inspirerende Parijs en de productie vindt plaats in China. Daarom zijn de prijzen ook zo goed: er zit niemand tussen en hij kent de taal en weet de weg in China. Hij werkt vol passie aan het merk en is erg gefocust op de details en de afwerking. Hij heeft er bijvoorbeeld vijf jaar over gedaan om de perfecte mohair te vinden.”

 Marie-Sixtine zomer 2015

Waarom haalde jij het naar Nederland?

“Ik verkoop Marie-Sixtine nu zes seizoenen. Toen ik mijn agentuur begon was het sfeertje in Nederland nog heel Scandinavisch georiënteerd. Ik voelde een Franse vibe opkomen in de mode en wilde een agentuur beginnen met kleinere Franse merken. Ik begon met American Retro en Virginie Castaway, maar ik miste nog een basic merk. Marie-Sixtine spotte ik op de Who’s Next in Parijs en ik was meteen onder de indruk. Ze gebruiken mooie materialen en alles is goed afgewerkt. Toen ik de prijs hoorde was ik helemaal om. Bijna alles is onder de €100,-.”

Marie-Sixtine zomer 2015

Waren retailers ook zo onder de indruk?

“Het merk wordt inmiddels in heel Europa verkocht. Na thuisland Frankrijk en België is Nederland de grootste markt. Het gaat heel goed hier. Ik zeg altijd tegen nieuwe klanten: stap in, begin klein, en je zult zien dat het goed verkoopt. Ik word regelmatig gebeld door klanten die zeggen dat ze het uit de doos verkopen en willen nabestellen. De doelgroep bestaat uit vrouwen tussen 25 en 45 jaar. Maar ik merk dat jongere meiden het ook leuk vinden. Het is heel betaalbaar voor een luxe product.”

Marie-Sixtine zomer 2015 

Wat is kenmerkend voor de collectie?

“Knitwear basics zijn de kracht. En dan niet sportief casual, maar juist vrouwelijk. Het zijn echter niet alleen breisels, maar ook tops, jurkjes, rokken en broeken. Kenmerkend zijn de materiaalmixen en de focus op afwerking en details.  Denk aan een vestje met een V-hals aan de achterkant of het gebruik van een andere kleur in een plooi van een trui. Ook zit er volop kleur in de collecties. We werken met drie lijnen. Een iets duurdere premiumlijn met luxe materialen als mohair en kasjmier. Essentiels by MS is een collectie tijdloze basics die elk seizoen terugkomen. In de hoofdlijn Marie-Sixtine vind je meer fashion. De ene winkelier koopt het merk heel basic in en de andere juist heel modieus, terwijl de derde voor de premium items gaat. Zo vind je overal een ander beeld van het merk.”

Marie-Sixtine zomer 2015

Hoe groot is het merk na vijf jaar?

“Wereldwijd zijn er 300 verkooppunten en er zijn drie winkels in Parijs, waarvan er twee in 2014 zijn geopend. Maar het is geen strategie om winkels te openen. In Nederland zijn nu ruim 70 klanten, waaronder  De Bijenkorf, Sissy Boy, Wearelabels en veel zelfstandige boetieks. Ik heb me met de distributie bewust eerst gericht op winkels waar Marie-Sixtine het instapmerk is. Nu ben ik klaar om ook uit te breiden naar andere winkels, maar Marie-Sixtine moet nooit het duurste merk in een winkel worden. Ik hoop de komende jaren 30 procent te groeien per jaar met Marie-Sixtine.”