TOP

GfK: Maandcijfers november laten daling zien*

Modebestedingen in de maand november 2014 zijn gelijk gebleven aan die in 2013. Kwartaalcijfers laten echter een minder rooskleurig beeld zien.

De bestedingen aan mannen-, vrouwen, baby- en kindermode zijn in de maand november 2014 gelijk gebleven aan die van het jaar daarvoor: plus één procent. Het aantal gekochte stuks steeg licht met twee procent en het gemiddeld besteed bedrag per artikel bleef stabiel. Dit blijkt uit de maandrapportage november 2014 van marktonderzoeksinstituut GfK.

Kwartaalcijfers laten een ander beeld zien.  De bestedingen in de maanden september, oktober, november daalden met acht procent in vergelijking met het jaar 2013. Vooral september was een slechte maand door het warm weer.

Aankopen uitgesteld

Een normale september maand kent tien warme dagen. In 2014 waren dat er 21 in één maand waardoor consumenten de aankoop van winterjassen en warme truien uitstelden.

Het aantal gekochte stuks in de periode september-november daalde zes procent. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel daalde licht. Per segment ziet het er als volgt uit:

  • Vrouwenmode: de bestedingen daalden met acht procent en het aantal gekochte stuks met vier procent.
  • Mannenmode: de bestedingen daalden met vijf procent en het aantal verkochte stuk drie procent.
  • Kindermode: hier daalden de bestedingen en het aantal gekochte stuks het meest: 13 en 12 procent. Net als bij mannen- en vrouwenmode bleef het gemiddeld besteed bedrag per artikel stabiel.

Consumenten gaven meer uit bij zelfstandige modezaken dan bij overige aankoopkanalen. De eerste laat desondanks wel een min zien van vier procent tegenover negen procent bij de overige aankoopkanalen. Hier daalde het aantal gekochte stuks ook met zeven procent.