TOP

Hoe gaat het met La Ligna?

De Nederlandse vrouwenmoderetailer La Ligna opende het afgelopen jaar zeven nieuwe winkels. Daarnaast worden bestaande filialen gerestyled volgens het nieuwe concept. Directeur Sandra de Wit vertelt over de ontwikkelingen bij de keten, die nu 50 winkels telt.

Staan er nog winkelopeningen op de planning?

Sandra de Wit, directeur La Ligna: “We werken mee aan een nieuw initiatief: het Libelle Beach Café in de Zijlstraat in Haarlem, die op 17 september open gaat voor ruim een maand. Dit is een pop-up store met een café, winkel en workshopruimte. Het is echt heel leuk om samen met andere ondernemers een miniwarenhuis neer te zetten. Als dit goed loopt, krijgt het in de toekomst een vervolg. We doen veel met Libelle samen. We hebben dezelfde doelgroep: vrouwen rond 45 jaar. We hebben bijvoorbeeld een jurkje gemaakt voor Libelle’s zomerweek. Dat was een groot succes. We blijven zeker samenwerken met Libelle.”

Wat is jullie bijdrage aan de pop-up store?

“De collectie van La Ligna hangt naast collecties van merken uit andere disciplines, zoals schoenen en tassen. En in de workshopruimte boven de winkel geeft een van onze verkoopsters seizoensanalyses. Klanten worden dan geadviseerd over welke trends en kleuren bij hen passen. Dat sluit aan bij het concept van La Ligna. In elk filiaal hebben we één verkoopster die is opgeleid voor het geven van stylingadvies. Daar kun je als klant een afspraak mee maken. Ook organiseren we stylingevents in onze winkels, waar klanten na sluitingstijd met een groepje vriendinnen kunnen komen winkelen, inclusief advies en een hapje en drankje. Dat kost niets extra’s, het is een service. In veel steden zijn de koopavonden minimaal aan het worden, maar op deze manier ben je toch ’s avonds open en krijg je dankzij een gezellige groep positieve energie in de winkel.”

La Ligna 1La Ligna 3 

Nog meer nieuws?

“We hebben als een test een outletwinkel geopend op het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord. Dat gaat boven verwachting, zo goed. Het is geen strategie om outlets te openen, maar we konden dit pand tijdelijk huren. Voor ons is het vooral een manier om uit te vinden of het een goede locatie voor ons is en of er genoeg loop is. Dat is er tot nu toe zeker.”

Na jouw aantreden als directeur in 2010 heb je het roer omgegooid…

“Ik heb het nodige veranderd qua inkoop, collectie en winkelinrichting. Ook het merk La Ligna zijn we aan het herpositioneren. We zijn korter op de markt gaan werken en de nieuwe winkels hebben een andere look & feel. We zijn nu ook de bestaande winkels aan het restylen. De winkels in Maastricht en Rotterdam hebben we bijvoorbeeld opgeknapt en dat merken we meteen aan de omzetten. Die omzetstijging komt ook doordat we de collectie verjongd hebben, dat trekt nieuwe klanten die aangenaam verrast zijn. Ik ben ook trots op onze nieuwe brochure, eigenlijk meer een magazine, waarvoor we hebben gewerkt met een andere fotograaf en andere stilisten. Het geeft heel goed het gevoel van La Ligna weer: lachen, stralen en genieten.”

La Ligna brochure De nieuwe brochure van La Ligna

Waarmee onderscheidt La Ligna zich van de rest?

“Wij zitten qua doelgroep in de hoek van Anna van Toor en Claudia Sträter, maar La Ligna is een stuk goedkoper. Je vindt bij ons een broek van €69,- euro of een jasje voor €99,-. Daarnaast hebben we gezellige, knusse winkeltjes in plaats van grote filialen. Onze collectie heeft een eigen handschrift, vaak met een twist of een knipoog. Bij veel andere ketens wordt ingezet op zwart en andere basiskleuren. La Ligna brengt sowieso kleur, onze ondertitel is dan ook ‘leef kleurrijk’. Als je 20 bent, ben je modieus en loop je er zo hip mogelijk bij. Als je 30 bent, ga je voor je carrière en kies je voor zakelijk zwart en grijs. Als je 40 bent, ben je zelfbewuster en durf je meer. Dan ga je voor kleur. Die doelgroep bedienen wij.”