TOP

GfK: Vrouwen kopen meer voor minder

Uit exclusieve maandcijfers van GfK blijkt dat in juli 2014 meer - maar goedkopere - kleding werd gekocht in het segment vrouwenmode. Bekijk hier hoe de rest van de modebranche het doet.

Uit exclusieve maandcijfers van GfK blijkt dat consumenten in juli 2014 één procent meer uitgaven aan mode dan in dezelfde maand in 2013. Het aantal gekochte stuks en het gemiddeld besteed bedrag bleef stabiel. In juni gaven consumenten nog vier procent minder uit dan in 2013.

Mei, juni, juli

Ook op kwartaalbasis zijn de bestedingen aan mode in Nederland min of meer gelijk gebleven. Van mei tot en met juli 2014 daalden de bestedingen met één procent. Het aantal gekochte stuks bleef in die periode stabiel (+1 procent). Het gemiddeld besteed bedrag per artikel daalde licht.

Vrouwen vs. mannen

De bestedingen aan vrouwenmode en mannenmode bleven van mei tot en met juli 2014 stabiel ten opzichte van dezelfde periode in 2013 (-1 procent). Consumenten kochten wel meer stuks in het segment vrouwenmode (+2 procent). Het gemiddeld besteed bedrag daalde licht. In het mannenmodesegment kochten consumenten minder stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per artikel steeg licht. Vrouwen lijken dus meer te kopen voor minder, terwijl mannen kiezen voor minder items voor meer. Netto gaven ze niet meer of minder uit dan in 2013.

Kindermode

De bestedingen aan kindermode daalde in de periode mei tot en met juli 2014 met drie procent ten opzichte van 2013. De daling wordt veroorzaakt door het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks steeg licht (+2 procent). Ook in het kindermodesegment wordt dus gekozen voor meer voor minder, al werd niet genoeg gekocht om een daling te voorkomen.

Aankoopkanalen

Consumenten gaven minder geld uit bij zelfstandige modezaken. Ten opzichte van 2013 werd er in de periode mei tot en met juli 2014 vijf procent minder uitgegeven. Er werden iets minder stuks gekocht, waarbij het gemiddeld besteed bedrag bovendien lager lag. Bij overige aankoopkanalen werd niet meer of minder uitgegeven dan vorig jaar. Het gemiddeld besteed bedrag en het aantal gekochte stuks bleven gelijk.

EU

In de EU zijn de detailhandelsverkopen in juli voor het eerst dit jaar gedaald. De verkopen lager 0,4 procent lager dan in juni. In de non-foodbranche werd 0,2 procent minder uitgegeven. Vergeleken 2013 zijn de detailhandelsverkopen in de EU in juli bijna één procent gestegen.

De inflatie in Nederland bedroeg in juli 0,9 procent. Hiermee ligt de inflatie in Nederland iets hoger dan het gemiddelde in de EU.

Lees ook: GfK ziet licht aan het eind van de tunnel in de modebranche