TOP

Hoe gaat het met Josh V? [interview] *

Drie jaar na de start van modelabel Josh V is het bedrijf al uit het hoofdkantoor gegroeid. Josh Veldhuizen vertelt over de snelle groei van haar merk en de plannen voor de nabije toekomst.

“Ik heb ons huidige hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost drie jaar geleden op de groei gehuurd”, begint Josh Veldhuizen, oprichter van modemerk Josh V. “Het was een lelijke loods die we volledig hebben verbouwd onder het mom van: hier zitten we de komende tien jaar wel. Het is 500 vierkante meter en dat was toen ik net begon hartstikke ruim. Ik had vier medewerkers, nu zijn het er 27. Het nieuwe pand is vijf keer zo groot, ruim 2500 vierkante meter. Daar kunnen we weer uitbreiden en gaan we begin januari 2016 aan de slag met 30 mensen.”

Had je verwacht dat je zou zijn waar je nu bent?

“Eigenlijk niet. Josh V kende een valse start. Ik begon vijf jaar geleden met het merk en de eerste anderhalf jaar werkte ik samen met een producent, die helaas niet te vertrouwen bleek. Hij ging er met ruim een half miljoen euro winst vandoor, waarna ik genoodzaakt was een rechtszaak te starten en hem failliet te laten verklaren. Ondertussen ben ik keihard doorgegroeid, maar het was wel een zware periode. Ik heb veel leergeld betaald, maar zo’n heftige start maakt je wel wijzer en sterker.”

En dat heeft goed uitgepakt…

“Gelukkig wel! We hebben nu 180 verkooppunten in Nederland. Daar ben ik heel tevreden mee, veel meer hoeven het er niet te worden. Ook omdat ik een bepaalde service en exclusiviteit wil kunnen blijven bieden. Maar we zijn ook selectief in de keuze van afzetkanalen. Ik vind het belangrijker om te groeien met bestaande partners. De meeste winkels zijn vanaf dag één klant en de orders per winkels worden steeds groter.”

Welke service kunnen winkeliers van je verwachten?

“Winkeliers hebben het heel zwaar gehad en ik vind het belangrijk om ze te steunen en hun winkels niet vol te gooien. We werken dan ook niet met minimale ordergroottes. Als de doorverkoop in de winkels goed is, zijn wij ook blij. Ik vind regelmatig contact en ondersteuning heel belangrijk. Bijvoorbeeld met het spreiden van leveringen en betalingen en commerciële omruilingen van artikelen. Maar ook door de winkels van onze klanten te promoten bij de consument. Een van onze grote klanten had het een tijdje heel moeilijk. Die hebben we nooit laten vallen en zo goed mogelijk proberen te ondersteunen. Inmiddels is het bedrijf weer uitgegroeid tot een van onze grootste klanten.”

Josh V (2) Josh V (3)

Waarom denk je dat Josh V zo snel gegroeid is?

“Onze uitgebreide klantenservice, zowel online als offline, en ondersteuning van de retailer spelen daar een belangrijke rol in. Daarnaast heeft het merk een duidelijke signatuur, die de consument aanspreekt. Josh V is stoer en een sexy tegelijk en het label wordt, net als ikzelf trouwens, steeds volwassener. Het is tijdloos en niet voor één seizoen. Onze bestsellers zijn onder andere de breisels en de zogenaamde it-shirts met quotes. Het is elke keer een leuke uitdaging om opvallende en originele quotes te bedenken. En ook met de kwaliteit weten we ons in het middensegment te onderscheiden.”

En de pistolen?

“De guns waren bedoeld als beeldmerk van de eerste collectie, ik wilde elke collectie iets anders doen. Maar dat werd zo’n succes dat we er op doorgegaan zijn. Inmiddels hebben we besloten om er langzaam afscheid van te nemen. De gun is al weg uit ons logo en met de kettinkjes en armbandjes met een pistool-bedel gaan we op den duur ook stoppen. ”

Is het succes van het merk te danken aan jouw bekendheid?

“Ik heb het programma Modemeisjes met een Missie geschreven om Josh V bekend te maken. Mijn persoonlijke missie was dan ook om Josh V te lanceren en internationaal op de kaart te zetten. Maar dankzij het programma en alle media momenten die daarop volgden, leidde dit er toe dat men mij als persoon ook is gaan volgen. Sterker nog, op Instagram heeft mijn persoonlijke profiel @joshveld twee keer zoveel volgers als @joshvhq. Uit onderzoek blijkt dat men graag een gezicht koppelt aan een merk. Met name om zich met diegene te kunnen identificeren.”

Lonkt het buitenland?

“Ik had altijd een heel ambitieuze internationale droom over duizenden verkooppunten in 80 landen. Ik begrijp nu dat dat helemaal niet zo cool is. Het is beter om te kunnen zeggen dat je succesvol bent in een aantal strategische landen en daar in de mooiste en beste boetieks en warenhuizen ligt. Josh V is een mooi, stabiel groeiend merk en dat wil ik zo houden. We hebben nu in een groeiend aantal landen agenten of distributeurs, waaronder België, Duitsland en Engeland. Ik ontwerp en produceer nog steeds alle collecties zelf, met behulp van het design-, buying en productionteam. Ik heb daarnaast onlangs een ceo aangenomen die het gehele team aanstuurt en het bedrijf met mij runt. Samen met hem zal ik Josh V professionaliseren en internationaliseren.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

“Eerst de verhuizing naar het nieuwe pand en de uitbreiding van het team. Dan zijn we klaar om verder uit te breiden over de grens, online en offline. In het buitenland ligt nog veel potentie. Daarnaast denk ik aan een nieuwe, exclusievere lijn naast Josh V, waarin ik iets meer kan uitspatten en niet word beperkt door de prijzen. Daarnaast zullen er een aantal Josh V stores geopend worden, maar niet in elke stad. Ik denk met name aan een service- en belevingspunt in elk kernland. Waarschijnlijk is binnen een jaar het eerste Josh V punt een feit, net als onze nieuwe exclusieve lijn.”

Bekijk hier de show van de zomercollectie 2016 van Josh V.