TOP

‘Lofty Manner moet als merk gepresenteerd worden’ [interview] *

Michael Vinke begon drie jaar geleden zijn vrouwenmodemerk Lofty Manner, dat inmiddels al te koop is bij 130 verkooppunten in Nederland. “We willen langzaam doorgroeien en binnen drie jaar uitbreiden buiten Nederland.”

BN-ers Roxanne Hazes, Holly Brood, Moïse Trustfull en Robin Martens liepen op maandag 15 september over de catwalk tijdens de eerste modeshow van Lofty Manner in The Harbour Club in Amsterdam. Oprichter en directeur Michael Vinke pakt het meteen groots aan. “Elke show die we geven, moet mensen inspireren en verrassen. De BN-ers die in de show meeliepen, dragen Lofty Manner al tijdens hun werk en in vrije tijd. We willen daarmee laten zien dat verschillende vrouwen het merk kunnen dragen.”

loftymanner092015pasarellaphotography001  loftymanner092015pasarellaphotography027 loftymanner092015pasarellaphotography023

Waar staat Lofty Manner voor?

“De naam betekent letterlijk op luxueuze wijze presenteren, ieder op zijn eigen manier. Vrouwen moeten bij een item van Lofty Manner denken: wow, wat een leuk jurkje. En daarna: wow, wat een leuke prijs. Onze doelgroep is breed: van een student, een carrièrevrouw tot aan de modieuze moeders. Alles in de collectie is met elkaar te combineren en afhankelijk van de styling kun je het aan naar het werk, maar ook naar een feestje.”

Waarmee onderscheidt Lofty Manner zich van andere vrouwenmodemerken?

“Wij brengen 12 collecties per jaar, met elk ongeveer 30 items. Het zijn op zichzelf staande collecties met een thema en we streven er naar zo min mogelijk basics te brengen. Elk item heeft een unieke touch, dat zit hem in een detail, print of de silhouetten. De verschillende leveringen zijn onderling ook goed te combineren. We streven ernaar om de collectie exclusief en betaalbaar te houden.”

Bij welke winkels past Lofty Manner?

“We zijn meestal het meest betaalbare merk in de middensegmentswinkels. Een winkel moet de juiste merken verkopen, een goede uitstraling hebben en dezelfde visie hebben. We willen maar in één a twee winkels per plaats liggen. Zo wordt een bloesje van €34,95 toch exclusief. Bestsellers zijn momenteel de blouses, rokjes en vesten. Maar ook de prints blijken heel sterk, die vind je terug op jurkjes, bloesjes en vestjes.”

loftymanner092015pasarellaphotography011  loftymanner092015pasarellaphotography060 loftymanner092015pasarellaphotography046

Hoeveel verkooppunten zijn er?

“We hebben nu 130 verkooppunten in Nederland. Daarnaast zijn er nog eens 20 verkooppunten verspreid over 8 verschillende landen. Dit zijn winkels die ons zelf hebben benaderd. We werken momenteel nog niet met agenten of distributeurs in het buitenland en we hebben ook nog niet op buitenlandse beurzen gestaan. De focus ligt momenteel op Nederland. Met 12 collecties per jaar is dat al een hele uitdaging op het gebied van logistiek, design en marketing. We willen alle klanten evenveel aandacht en service kunnen geven.”

Welke service kan de winkelier van Lofty Manner verwachten?

“We ondersteunen de klant bij het verbeteren van de omloopsnelheid door actief mee te denken met de klant en te ondersteunen. Onze accountmanagers komen meerdere keren per jaar langs. We leveren promotiemateriaal en sturen elke maand lookbooks mee met de collectie. Want Lofty Manner moet als merk gepresenteerd worden. En doordat er een maand tussen inkoop en levering zit, bieden we de winkelier minder risico. Wij kunnen in het seizoen constant nieuwe dingen leveren. Ik geloof in deze werkwijze  en dat dit de toekomst is. We willen langzaam doorgroeien en binnen drie jaar uitbreiden buiten Nederland.”

loftymanner092015pasarellaphotography047 loftymanner092015pasarellaphotography032 loftymanner092015pasarellaphotography065