TOP

Hoe gaat het met Ichi?

De afgelopen drie jaar groeide vrouwenmodemerk Ichi zo hard dat het inmiddels het belangrijkste en grootste merk van moederbedrijf DK Company is. Ook in Nederland gaat het goed met Ichi, vertelt agent Otto Klein.

Het Deense vrouwenmodemerk Ichi wordt al vijftien jaar in Nederland vertegenwoordigd door Otto Klein van Collections. In die tijd heeft hij het merk zien ontwikkelen van jeansgerelateerd tot vrouwelijk. “Het modebeeld ontwikkelde zich vijf jaar geleden naar een vrouwelijker look en daar is Ichi in mee gegaan. Vier jaar geleden werd er bovendien een nieuwe hoofdontwerper aangetrokken, die eerder werkte voor Only en Nümph. Deze twee factoren zorgden ervoor dat Ichi de laatste drie jaar enorm is gegroeid. Daarnaast hebben we een groot, kapitaalkrachtig bedrijf achter ons staan. Dat helpt ook in het vertrouwen richting de retailer en de voorwaarden die je kunt bieden.”

Geldt dat ook voor de Nederlandse markt?

“Vooral de laatste twee jaar gaat het heel goed met Ichi in Nederland. Daarvoor was ik ook heel tevreden over de resultaten. Ichi kende geen hoge pieken en dalen en bleef gemiddeld redelijk stabiel. De ontwikkeling van de collectie van denim naar vrouwelijk werkte in ons voordeel. Ichi ligt daardoor bij heel verschillende winkels en heeft een breed bereik. We hebben ongeveer 150 klanten in Nederland, met meer dan 200 verkooppunten. Boetieks kopen graag Ichi, maar de jeanswinkel wil ook vrouwelijkere items inkopen. We liggen verder bij bijna alle weidewinkels en bij Hudson’s Bay.”

En in welk segment winkels?

“We zijn bij bijna elk verkooppunt het aanvangsmerk naast duurdere merken. De doorverkoop is goed omdat we het betaalbaarste merk in de winkel zijn, maar wel met de juiste uitstraling en een goed product. We zijn langzaam gegroeid, dat werd op de lange termijn onze kracht. De druk was er nooit om meer te moeten verkopen, dus we konden gebalanceerd ons distributie opzetten. En ondanks onze prijs blijven wij toch een selectieve distributie houden.”

Aan welke prijzen moeten we dan denken?

“Alle prijzen liggen tussen de €29,- en €89,-, met een uitschieter van maximaal €149,- voor een winterjas. Maar we hebben ook jassen van €59,-. Doordat we in goede winkels liggen en een hoogwaardige uitstraling hebben, denken mensen vaak dat Ichi duurder is. Het merk is onderscheidend in het prijssegment. Niet plat of massaal, maar met eigen prints en mooie materialen. In 2020 moet twintig procent van de collectie gemaakt zijn van duurzame materialen als recycled polyester, tencel en zijde. Naast de trends brengt het merk meer tijdloze klassiekers waar je jaren mee kunt doen.”

Ichi  (4)

Voor wie is Ichi bedoeld?

“We proberen vrouwen tussen 25 en 45 jaar aan te spreken, al vind ik het lastig om in leeftijden te spreken. We richten ons op de vrouw die niet zo H&M-minded is en een eigen identiteit heeft. Het merk kan jong geïnterpreteerd worden, mijn dochter van 15 draagt het ook. Maar iemand van 60 is tegenwoordig ook nog jong en kan het ook aan.”

Is er een betseller in de collectie?

“Op dit moment verkopen de broeken met de strepen aan de zijkant heel goed. En de vesten zijn in de winter altijd goed. Ze hebben een goede uitstraling, voor maar €39,95. Maar er zijn ook verschillende jeans, blazers en T-shirts uit ons NOS-aanbod die het altijd goed doen.”

Wat is nieuw in de collectie?

“Het accessoiresaanbod wordt steeds groter: inmiddels bestaat die collectie uit 130 stuks. Dat is in aantallen net zo groot als de kledingcollectie. De sjaals verkopen heel goed. Vanwege de eigen prints, maar ook omdat ze per drie stuks zijn in te kopen in plaats van in grote aantallen. In dit prijssegment rijden detaillisten voor accessoires makkelijk naar het World Fashion Centre voor cash and carry. Met een grotere naamsbekendheid kiezen ze sneller voor een bepaald merk. Social media wordt daarbij steeds belangrijker. Influencers kunnen je merk maken of breken. Daarom werken we samen met bloggers.”

Kan Ichi nog groeien in Nederland?

“We kunnen makkelijk naar 220 klanten, want er is nog ruimte in bepaalde regio’s. Maar we kunnen per klant ook absoluut nog groeien. Ik vind het belangrijk om intensief met de klant samen te werken. DK Company is een fijn bedrijf om afspraken mee te maken: de b2b webshop is fantastisch, klanten kunnen slowmovers omruilen voor fastmovers en we bieden een goede marge van 3.0. Daarnaast bieden we twee maatbalken naar keuze (xs tot l of s tot xl) en werken we niet meer met boxen waarbij je verplicht bepaalde kleuren moest afnemen. De retailer kan nu zelf alle kleuren selecteren. Door die vrijheid bij de inkoop zijn we ook gegroeid.”

Ichi  (2)