TOP

Hoe gaat het met Ibana Rouge?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt: 'Hoe gaat het?' Ditmaal spraken we met Christine Gerrits, labelmanager van het Nederlandse leerlabel Ibana Rouge.

Aantal collecties: twee hoofdcollecties en twee flashcollecties.
Aantal leveringen: vier
Marge: 2.4 – 2.5
Segmentniveau: midden- tot hoogsegment. Verkoopprijzen vanaf € 89,95 (gilet) tot € 599,95 (lammy).
Aantal verkooppunten: 180

Wat is Ibana Rouge voor label?
“Ibana Rouge is drie jaar geleden op de markt gebracht als tassenmerk en inmiddels uitgegroeid tot een complete leercollectie. De huidige collectie bevat onder andere leren jassen, jurken, broeken, leggings en accessoires. We richten ons met de collectie op de modebewuste vrouw die er sexy maar tegelijkertijd stoer uit wil zien.”

Waarom een leercollectie?
“De eigenaren hebben jarenlang gewerkt in de leerindustrie waardoor zij veel kennis over het product hebben opgedaan. Deze ervaringen en passie hebben zij gebruikt bij het opzetten van hun eigen leerlabel. Omdat geen enkel leer kledingstuk hetzelfde is, is het een mooi en uitdagend product om mee te werken en door jarenlange ervaring ligt hier ook de kracht van Ibana Rouge. Bang dat consumenten over vijf jaar de huidige leertrend zat zijn, zijn we niet. Vroeger kochten klanten een leren jas omdat het lang mee ging en functioneel was. Nu is leer onderdeel geworden van de basisgarderobe. Dit jaar willen vrouwen bijvoorbeeld allemaal een rode jas, volgend jaar een blauwe.”

Wat voor soort vrouwen kopen Ibana Rouge?
“Dat is verschillend. We richten ons op 18-jarige meiden die een leren jas dragen op de fiets naar school, maar ook op vrouwen van 50 die op zoek zijn naar een suède blouse. De winkels waar artikelen van Ibana Rouge te vinden zijn, zijn vooral vrouwelijke winkels. Niet te stoer of te mannelijk. Je zult ons merk dan ook niet snel in de zogenoemde blauwe winkels (met veel denim)  tegenkomen.”

Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen het afgelopen jaar?
“De vraag naar leer vanuit de consument is het afgelopen jaar enorm toegenomen waardoor ondernemers steeds meer producten bij ons inkochten. Door de aanhoudende vraag hebben we onze collectie in aantallen kunnen verdubbelen. Momenteel bestaat het assortiment van Ibana Rouge, zonder accessoires meegerekend, uit 58 unieke items. Door de groei konden we de artikelen op onze oude werkplek niet meer kwijt en daarom zijn we onlangs verhuisd naar een twee keer zo grote showroom op de 8e verdieping in het WFC in Amsterdam.”

Welke punten verdienen nog aandacht?
“We willen de komende periode meer aandacht besteden aan buitenlandse verkooppunten. We richten ons wat dat betreft voornamelijk op België en Duitsland. We proberen nu via ons netwerk geschikte distributeurs te vinden.

Wat staat er het komende halfjaar op de planning?
“Over twee weken starten we met de verkoop van de flashcollectie. Verder is het ons streven om binnen twee jaar door te groeien naar 250 verkooppunten.”