TOP

Hoe gaat het met Given? [interview]

De stylisten van Goede Tijden Slechte Tijden zijn dol op Given en dat legt het Nederlandse vrouwenmodemerk geen windeieren. Medeoprichter John Hofwijks vertelt hoe het merk in korte tijd 120 verkooppunten wist te realiseren.

Waar staat Given voor?

Given is een heel vrouwelijk merk en vult het gat tussen casual en formeel. We richten ons vooral op bovenstukken, jurkjes en jumpsuits. Het is jong, maar wel sophisticated. Bij Given vind je geen negativiteit, dus geen quotes met ‘bitch’ of ‘fuck’ of prints met doodskoppen en pistolen. Maar bijvoorbeeld wel een sweater met de tekst ‘Elegance never fails’.”

Hoe kom je als merk in Goede Tijden Slechte Tijden terecht?

“We hebben vanaf het begin flink geïnvesteerd in marketing en mailings gestuurd naar redacteuren en stylisten. De styliste van GTST was helemaal weg van Given en nam meteen allerlei items mee. Inmiddels wordt 50% van de collectie op tv gedragen. Een punt is wel dat je de items zes weken kwijt bent. En sommige artikelen komen pas aan het eind van het verkoopseizoen op tv en dan is het soms al op in de winkels. We proberen nu extra samples te produceren speciaal voor GTST.”

En werkt die investering uiteindelijk positief voor de omzet?

“Bij de finale van The Voice droeg een meisje ons jasje en mensen gingen er naar op zoek via Twitter. Ik kreeg dezelfde avond allemaal webshoporders op mijn mobiel van dat jasje in die specifieke kleur. Drie weken later was in GTST de taupe versie van dat jasje, toen ging de verkoop ook meteen omhoog. Het zijn uitgesproken items, dus dat valt op en slaat aan. Laatst hadden we vier jasjes naar Quinty Trustfull opgestuurd. En de dag erna had ze meteen een van die jasjes aan in Koffietijd.”

Bij wat voor winkels ligt Given?

“We hebben 120 verkooppunten in Nederland, zoals Donna Guy in Rotterdam, Velvet in Amsterdam en Denvin in Weert. Daar wordt er heel leuk op gereageerd en er wordt al veel nabesteld. Dat is boven onze verwachting. We liggen veel als aanvangsmerk bij winkels die merken als Liu Jo en Patricia Pepe verkopen. We krijgen zelfs belletjes van winkels die Given willen inkopen. Daar heeft de aandacht op televisie zeker mee te maken.”

Waarmee onderscheiden jullie je?

“Met goede kwaliteit. Ook na vier keer wassen moet het nog mooi zijn. Daarin hebben we ook echt geïnvesteerd; ik heb drie mensen in dienst die puur en alleen de productie checken. We hebben daarentegen wel relatief lage prijzen, een shirtje kost gemiddeld €49,95, een jasje €119,95 en een uitgewerkt jasje €159 euro. In onze webshop zul je verder nooit uitverkoop zien. Als merk moet je de uitstraling hebben: wat we produceren, kunnen we verkopen.”

En het buitenland?

“In België hebben we 16 verkooppunten. We werden benaderd door een hele enthousiaste agent uit België, die we een boekje van de nieuwe collectie meegaven. Ze kwam toen meteen met orders terug. We hebben nu op die manier ook een linkje naar Katar en Brazilië. Maar we hebben geen haast met het buitenland. we willen het eerst goed neerzetten in Nederland.”

En uitbreiden met nieuwe lijnen?

“Given lanceert voor winter 2014 een mannenlijn. Ons andere merk Heav’n, dat we tegelijk lanceerden met Given, hebben we even in de ijskast gezet door het succes van Given. Heav’n is ook voor vrouwen, maar wat jonger en meer casual. We willen die collectie uiteindelijk laten terugkomen als Given streetwear.”